Skupina Khronos Group včera vydala finálnu verziu nového rozhrania pre programovanie 3D aplikácií s priamym prístupom k softvéru aj hardvéru pod názvom Vulkan 1.0. Pre bežného používateľa prináša Vulkan efektívnejšie narábanie s hardvérovými prostriedkami ako napríklad kvalitnejšie využívanie moderných viacjadrových procesorov a lepšiu správu prostriedkov grafickej karty. V praxi by to malo znamenať možnosť vyťažiť zo súčasného hardvéru vyšší výkon.
Hlavnou výhodou Vulkanu oproti ostatným podobným rozhraniam je multiplatformové využitie. DirectX 12, ktorý umožňuje rovnako nízkoúrovňový prístup k hardvéru a poskytuje podobné výhody ako Vulkan, je viazaný čisto na operačný systém Windows 10. Rozhranie Mantle potom čisto na grafické karty spoločnosti AMD a podobne. Vulkan je naopak dostupný pre grafické karty všetkých výrobcov a to bez rozdielu operačného systému.
Včerajšie uvedenie nebolo len akýmsi predstavením budúcich možností a prvotnou ukážkou novej platformy. Vulkan je pripravený na okamžité reálne nasadenie, pričom sú dostupné nie len nástroje pre vývojárov, ale aj ovládače pre grafické karty používateľov. Nvidia bola dokonca jedinou spoločnosťou, ktorá disponovala ovládačmi pre platformy Windows, Linux a Android už v deň jeho oficiálneho uvedenia. Ovládače pre Windows pripravili aj spoločnosti AMD a Intel. Ten následne vydal aj verziu pre Linux. Dostupný je už dokonca aj prvý herný titul – The Talos Principle, ktorý vo svojej beta verzii demonštruje reálne využitie rozhrania Vulkan. Podľa dostupných testov má však novinka, tak ako by sa koniec koncov dalo čakať, pred sebou ešte poriadne dlhú cestu.