Tvorca legendárnych sérii Gears of War a Unreal Tournament otvorene: „Herný priemysel sa musí postaviť Microsoftu“

Tim Sweeney, tvorca série Gears of War a nástroja Unreal Engine, tvrdí, že súčasný UWP model, ktorý sa Microsoft snaží pretlačiť, je príliš agresívny a v konečnom dôsledku škodlivý pre celé herné odvetvie. Platforma UWP predstavuje snahu Microsoftu o vytvorenie univerzálnych aplikácií, ktoré bez úprav fungujú na všetkých zariadeniach bez rozdielu ich typu a veľkosti. Je však úzko prepletená s Windows Store a to má predstavovať jej temnú stránku. Na jednej strane sa Microsoft s platformou UWP snaží priniesť niečo, čo môže byť skutočne revolučné. Na druhej strane so svojimi obavami a otvorenou kritikou vystúpil človek, ktorý stojí za legendárnymi sériami Gears of War a Unreal Tournament, a je tak v hernom priemysle rešpektovanou osobou. Kritikou, ktorá sa nedá brať na ľahkú váhu.

Kde je vlastne problém?

Sweeney prehlásil, že herné odvetvie musí proti Microsoftu bojovať nakoľko ten chce monopolizovať vývoj hier pre počítače. Tvrdí, že Microsoft sa snaží herných vývojárov prinútiť využívať Windows Store, pričom tak budú musieť obetovať časť svojich ziskov a kontrolu nad distribúciou svojich diel. Výslovným problémom je, že nová platforma „Universal Windows Platform“ je v skutočnosti uzamknutá a predvolene nie je možné sťahovať a inštalovať UWP aplikácie a hry mimo Windows Store. S tým je podľa Sweeneyho spojený ďalší veľký problém. Microsoft neustále vylepšuje UWP a zanedbáva klasické Win32 aplikácie, čo sa pomaly dostáva do nebezpečnej situácie.

Možné riešenia

Sweeney stručne predostrel niekoľko krokov, ktoré podľa neho musí Microsoft podniknúť, aby nabral správny kurz. Vývojári by mali mať možnosť UWP používať voľne a vytvorené hry predávať mimo Windows Store priamo alebo pomocou ostatných služieb ako napríklad GoG. Rovnako tak by mal fungovať otvorený market s UWP aplikáciami ako to je momentálne v prípade Win32 aplikácií. Používatelia, vývojári a vydavatelia budú s hrami môcť nakladať priamo bez toho, aby ich Microsoft tlačil do svojho obchodného monopolu (Windows Store) a bral si podiel 30%.

Súvisiacie články

„Ak sa Microsoft nezaviaže urobiť platformu UWP otvorenejšou, potom celá platforma môže, mala by a musí zaniknúť ako výsledok odporu herného priemyslu.“

Microsoft reaguje, Sweeney neverí

Microsoft sa k situácii vyjadril, že UWP je plne otvorený ekosystém dostupný pre každého vývojára, ktorý môže byť podporovaný ľubovoľným obchodom. No Sweeney už nie je týmito slovami presvedčený.

„Microsoft musí byť hodnotený podľa svojich akcií a nie slov. Tie pritom hovoria dostatočne jasne: pracujú na tom, aby pretvorili dnešný otvorený PC ekosystém na uzavretú Microsoftom kontrolovanú distribúciu a obchodný monopol. Pokiaľ Microsoft nezmení smer, budú sa všetky nezávislé spoločnosti spadajúce do PC ekosystému musieť rozhodnúť: Odporovať alebo zveriť vzťahy so zákazníkmi a predajom do rúk Microsoftu.“

Zdroj: TheGuardian 1, 2

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojWindows.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.