MojWindows

Na Slovensku odštartovala nová iniciatíva Konšpirátori.sk, ktorá má zadávateľov reklamy ochrániť pred spájaním so sporným obsahom na internete. Značky sa vyhnú zobrazovaniu svojej reklamy na stránkach so zavádzajúcim alebo propagandistickým obsahom. Slúži na to čierny zoznam, vytvorený na základe hodnotenia odbornej komisie. Dostupný je verejne na stránke www.konspiratori.sk.

Čierny zoznam zostavuje odborná komisia

Zoznam podozrivých stránok je komisiou priebežne dopĺňaný a to na základe jej vlastného podnetu alebo na základe odporúčania. Tip môže zaslať ktokoľvek, pomocou formulára na webe iniciatívy. Medzi členmi komisie sú skúsení novinári, politológovia, vedci alebo pedagógovia. Tí hodnotia stránky na základe vopred určených a zverejnených pravidiel. Do čierneho zoznamu zaradia stránku napríklad ak obsahuje materiály podvodného, klamlivého alebo konšpiračného charakteru, vyzýva k násiliu, či iným spôsobom porušuje základné pravidlá novinárskej etiky. Kompletný zoznam hodnotiacich kritérií je zverejnený na stránke iniciatívy.

„Členovia komisie vykonávajú túto činnosť dobrovoľne na základe svojho presvedčenia o jej celospoločenskej užitočnosti,“ hovorí člen komisie Juraj Smatana.

Spájanie s konšpiračným obsahom škodí reputácii

Čoraz viac čitateľov online obsahu láka aj zadávateľov reklamy, ktorí investujú nemalé peniaze do online propagácie svojich značiek. Jednu z najrozšírenejších reklamných sietí prevádzkuje aj spoločnosť Google pod názvom Google Display Network. Značky si cez túto reklamnú sieť platia zobrazovanie svojich reklám. Reklamné siete však nerozlišujú, či sa reklama zobrazuje na serióznom webe s pravdivými a objektívnymi správami, alebo na webe, ktorý propaguje nenávistné heslá alebo konšpiračné teórie. Odhaliť ich je možné iba spätnou kontrolou štatistík, keď už býva neskoro. Zadávatelia tým priamo finančne podporujú weby so sporným obsahom. Ohrozujú tak aj reputáciu svojej spoločnosti.

„Reklamné systémy zvyčajne filtrujú iba erotický obsah alebo stránky, ktoré otvorene porušujú zákon. Obzvlášť konšpiračné či extrémistické weby si ale vyžadujú dôkladnejšie preverenie, čo je hlavnou úlohou nášho projektu,“ vysvetľuje riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess Ján Urbančík, ktorý je autorom projektu.

Službu môže využiť ktokoľvek

Svoje reklamné kampane zadávatelia ošetria veľmi jednoducho. Stačí ak do rozhrania svojho reklamného systému vložia špeciálny kód (skript). Návod ako postupovať je zverejnený na webstránke iniciatívy www.konspiratori.sk. Alternatívnym spôsobom je manuálne vylúčenie stránok podľa zoznamu.

Projekt podporujú už viaceré agentúry

Pod iniciatívu sa už podpísali viaceré agentúry, ktoré začali používať zoznam webov so sporným obsahom. Mnohé z nich tiež posielajú hodnotiacej komisii návrhy na posúdenie ďalších webových stránok.

„Našou každodennou prácou je chrániť reputáciu firiem a organizácií, pre ktoré pracujeme. V prostredí, kde ľudia odmietajú alebo nevedia kriticky myslieť, sa to však dá iba ťažko. Preto chceme aj my prispieť k tomu, aby ľudia dokázali vážiť fakty a argumenty a boli schopní odlíšiť ich od klamstiev a poloprávd,” hovorí Peter Jančárik z komunikačnej agentúry Seesame Communication Experts, ktorá je hlavným partnerom projektu.

Iniciatívu podporuje aj Asociácia vydavateľov tlače. „Zodpovednosťou každého inzerenta by mala byť ochrana značky. Projekt Konšpirátori.sk je účinným nástrojom, ktorému týmto vyjadrujeme našu plnú podporu,“ uzatvára podpredseda Asociácie vydavateľov tlače, Alexej Fulmek.

18.04.2016

+