Slovenský Google v spolupráci so Slovenskou alianciou pre internetovú ekonomiku a ďalšími partnermi predstavil vzdelávací program Digitálna garáž. Primárne je určený pre slovenských študentov a mladých ľudí, ktorí majú problém s uplatnením sa na trhu práce kvôli medzerám v osvojených zručnostiach, vrátane digitálnych. Hlavným pilierom vzdelávania je bezplatná online platforma digitalnagaraz.sk. Tá do konca roka ponúkne desiatky školení formou prednášok. Záštitu nad celým programom prebral podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu, Peter Pellegrini. Ďalšími partnermi programu sú Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo zahraničných vecí SR a nezisková vzdelávacia organizácia Junior Achievement.
Podľa Pellegriniho ide o ďalší zo zmysluplných projektov, ktoré prispejú k digitálnej transformácii Slovenska, a preto ho veľmi rád podporí. Na margo celého projektu hovorí: „Pri súčasnom rýchlom vývoji technológií sa Slovensko musí ešte intenzívnejšie zamerať na rozvíjanie digitálnych zručností občanov. Je potrebné, aby tieto znalosti získavalo čo najviac mladých študentov a aby si tak neskôr ľahšie mohli nájsť kvalitné zamestnanie či začať podnikať. Som presvedčený, že aj takáto spolupráca medzi verejným a súkromným sektorom môže z dlhodobého hľadiska pomôcť Slovensku stať sa modernou konkurencieschopnou digitálnou krajinou. Dúfam preto, že riešenie ako Digitálna garáž bude vďaka svojej dostupnosti pre všetkých využité čo najväčším množstvom ľudí.“
Digitálna garáž je súčasťou širšej iniciatívy „Pomáhame Slovensku rásť“. Zapojiť sa môže každý.
Cieľom tejto iniciatívy je pomôcť Slovákom uspieť vďaka internetu a inšpirovať ich, ako môžu prostredníctvom dostupných online nástrojov začať podnikať, rozvíjať firmu, exportovať, vyvíjať služby a vytvárať či zdieľať vlastný obsah. Tento rok sa Google v rámci Digitálnej garáže zameria na posilnenie digitálnych zručností na takú úroveň, aby reflektovali súčasné aj budúce požiadavky trhu práce. Študentom a mladým ľuďom, na ktorých primárne cieli, chce pomôcť nájsť uplatnenie na trhu práce, ďalej rozvíjať kariéru alebo využiť prostredie internetu na podnikanie. Zapojiť sa však môže každý (zamestnanci, podnikatelia či firmy), kto má o rozvoj digitálnych zručností záujem. Podporu projektu vyjadrilo aj Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR, ktoré myšlienku vzdelávacieho projektu hodnotí veľmi pozitívne.
Digitálna garáž je otvorená zdarma 7 dní v týždni
Digitálna garáž ponúka rozvoj digitálnych zručností a je dostupná pre všetkých bez ohľadu na úroveň znalostí alebo profesiu. Bezplatné kurzy sú určené začínajúcim, ale aj pokročilým používateľom internetových nástrojov a úroveň náročnosti sa prispôsobí každému účastníkovi. Vzhľadom na to, že je online Digitálna garáž „otvorená“ kedykoľvek a odkiaľkoľvek, záujemcovia si čas a rozsah učenia môžu prispôsobiť podľa vlastných možností.
23 tém a 89 vzdelávacích videí a kvízov
Platforma obsahuje 89 jednoduchých a zrozumiteľných vzdelávacích videí a kvízov usporiadaných do 23 tém. Záujemcom pomôžu zorientovať sa v digitálnom svete – od zásad, ktoré má spĺňať dobrá webová stránka, cez tipy ako začať s digitálnym marketingom či internetovým exportom, až po využívanie pokročilejších analytických nástrojov alebo optimalizáciu webovej stránky pre vyhľadávače. Úspešný absolvent celého kurzu získa od Googlu certifikát uznávaný organizáciou IAB Europe (Interactive Advertising Bureau), ktorý môže pomôcť najmä študentom pri hľadaní zamestnania.
Partnerské univerzity – Komenského univerzita v Bratislave a Paneurópska vysoká škola – začlenia od zimného semestra tohto roku Digitálnu garáž do osnov marketingu. Nezisková vzdelávacia organizácia Junior Achievement Digitálnu garáž začlení do svojich edukačných programov, aby každý, kto získa certifikát, mal základný prehľad o internetových nástrojoch a online marketingu.
Digitálne zručnosti mladých na Slovensku
V rebríčku miery nezamestnanosti mladých ľudí v EÚ zaujalo Slovensko nepriaznivú 7. priečku spomedzi 28 krajín, čo je najhorší výsledok v rámci EÚ spomedzi krajín strednej a východnej Európy. Príležitosti na trhu práce pre mladých ľudí existujú a je ich stále viac, ale v niektorých prípadoch ostávajú nevyužité. Dôvodom je nesúlad medzi tým, čo sa mladí ľudia naučia a tým, čo v dnešnej dobe firmy reálne potrebujú. Potvrdzujú to aj samotní zamestnávatelia. Podľa prieskumu občianskeho združenia Asociácia spoločností IT priemyslu sa všetci zamestnávatelia jednoznačne zhodli, že kvalifikácia absolventov nezodpovedá ich potrebám.
Nedostatočnú úroveň digitálnych zručností si uvedomujú aj samotní mladí ľudia. Podľa prieskumu Inštitútu pre verejné otázky a spoločnosti Profesia len každý 10. mladý človek (18 – 26 rokov) tvrdí, že ho škola v rámci digitálnych zručností naučila všetko, čo potrebuje vedieť. Ešte horšia situácia je u mladých nezamestnaných, kde nie je nikto, kto by tento názor zastával.