Jednou zo zaujímavých funkcií rozhrania DirectX 12 je to, že umožňuje spojiť výpočtovú silu ľubovoľných grafických kariet. Na rozdiel od bežne používaného zapojenia SLI alebo Crossfire nevyžaduje použitie dvoch rovnakých grafických kariet. Technológia Explicit Multiadapter je schopná kombinovať karty s podporou DirectX 12 rôzneho výkonu, a dokonca aj výrobcu. Každú z nich je pritom možné adresovať osobitne a tak môže spracovávať jedinečné príkazy a dáta.
Náročná implementácia a potencionálna katastrofa
Podmienkou je to, aby podpora technológie Explicit Multiadapter bola integrovaná aj priamo v hrách. A tu nastal zádrheľ. Proces implementácie podpory pre túto technológiu je príliš komplikovaný a časovo náročný. Pri nesprávnom postupe dokonca dochádza k zníženiu výkonu a ďalším problémom, čo pre herných vývojárov znamená katastrofu. Preto bola podpora implementová len veľmi zriedka, ak vôbec. Doteraz asi jedinou hrou, ktorá dokázala z tohto režimu plne ťažiť, je Ashes of the Singularity.
Microsoft zasahuje a zjednodušuje implementáciu
Microsoft našťastie oznámil, že podniká viaceré kroky, aby implementáciu tejto technológie čo najviac zjednodušil. Cieľom je vytvoriť akúsi abstraktnú vrstvu. Vývojári by tak už nemuseli podnikať zložité zmeny v zdrojovom kóde svojich hier, aby pridali podporu pre Explicit Multiadapter. Opäť to však má háčik. Jednoduchším spôsobom bude možné implementovať len základnú podporu a potrebné nástroje. Vývojári, ktorí chcú využiť plný potenciál technológie sa naďalej budú musieť ponoriť do časovo a technicky náročnej implementácie. Celkovo ide o krok dobrým smerom. Explicit Multiadapter bude pre vývojárov atraktívnejšia a časom sa možno rozhodnú plne ponoriť do jej tajov.
Ťažiť z toho by mali predovšetkým hráči, ktorí nebudú musieť do svojich počítačov investovať veľké peniaze. Dobrý grafický výkon totiž dosiahnu kombináciou ľubovoľných grafických kariet s podporou DirectX 12. K oniečo vyššiemu výkonu by sa teda dopracovali aj majitelia notebookov a stolových počítačov, kde majú integrovanú a dedikovanú grafickú kartu. V blízkej budúcnosti sa tak snáď dočkáme viacerých hier s podporou tejto zaujímavej technológie.
Zdroj: Gamedebate