Analytici slovenskej bezpečnostnej spoločnosti ESET odhalili nový exploit kit, ktorý sa šíril prostredníctvom škodlivých reklamných bannerov umiestnených na niekoľkých renomovaných internetových stránkach s miliónovou návštevnosťou. Detekčné systémy ESETu odhalili, že v posledných dvoch mesiacoch sa tento škodlivý obsah pod názvom Stegano, zobrazil viac než miliónom používateľov. Útočníkom sa totiž podarilo obísť opatrenia, ktoré mali odhaliť a blokovať škodlivý obsah v online reklamných systémoch.
„Stegano je zákerný v tom, že k nákaze počítača môže postačiť, aby používateľ navštívil webovú stránku, na ktorej sa vyskytuje škodlivá reklama. Nemusí dôjsť k žiadnej interakcii, kliknutiu na banner alebo k aktívnemu sťahovaniu obsahu,“ hovorí Róbert Lipovský, výskumník škodlivého kódu zo spoločnosti ESET.
Útočníci pre infiltráciu do napadnutých zariadení využívali zraniteľnosť v prehliadači Internet Explorer a známe zraniteľnosti v prehrávači Flash Player. Vďaka týmto chybám sa následne pokúšali vzdialene do napadnutých zariadení sťahovať a spúšťať rôzne škodlivé kódy. „Boli medzi nimi bankové trojany, takzvané backdoory alebo spyware. Obete však mohol postihnúť aj ransomware, ktorý začne šifrovať obsah ich zariadenia,“ varuje Lipovský. Útočníci skryli časti škodlivého kódu do parametrov kontrolujúcich transparentnosť každého pixelu. To učinilo len minimálne zmeny v odtieni farby, vďaka čomu boli pre bežného používateľa nepozorovateľné.
Autori Stegano vytvorili tak, aby sa napríklad nespustil v prípade, že ho bude niekto skúmať napríklad v sandboxe alebo vo virtuálnom zariadení. Používatelia s pravidelne aktualizovaným operačným systémom, aplikáciami a s kvalitným viacvrstvovým bezpečnostným riešením by nemali byť ohrození.