MojWindows

Herný režim, funkcia pre Windows 10, ktorá by mala zvýšiť výkon počítača v hrách bez toho, aby sa používateľ musel pustiť do taktovania komponentov alebo akýchkoľvek ďalších zásahov, sa v poslednej dobe začína skloňovať čoraz častejšie. Táto téma sa teší veľkej pozornosti hráčov, veď kto by nechcel mať hru plynulejšiu, či dokonca si môcť zvýšiť grafické detaily bez trápenia a investícií .

A hoci už práce na funkcii potvrdil aj samotný Microsoft, príliš podrobností o tom, čo vlastne prinesie neprezradil. Až doteraz. Kevin Gammill z Xbox divízie v rozhovore pre viacero herných portálov konečne priblížil niekoľko kľúčových aspektov pripravovanej funkcie. Herný režim pre Windows 10 bol inšpirovaný konceptami, ktoré pri vyhradzovaní prostriedkov používa herná konzola Xbox One.

Náš tip
Microsoft oficiálne ohlásil herný režim a ďalšie vylepšenia pre Windows 10 a Xbox One

Herný režim je zameraný na plynulejšie hranie, nie na paušálne zvýšenie FPS

Hlavným určením herného režime je lepšia správa procesora a grafickej karty s cieľom priniesť do hier konzistenciu a eliminovať dramatické poklesy plynulosti. Nejde teda o akési paušálne zvýšenie výkonu, hoci do určitej miery sa má prejaviť aj to.

Herný režim bude mať za úlohu zabraňovať systémovým úlohám v tom, aby hrám uberali z dostupných výpočtových prostriedkov. Tým pádom bude herný zážitok počas celého hrania rovnako plynulý a nebude dochádzať k poklesu FPS, hlavne počas výpočtovo náročných scén.

Ďalším aspektom, ktorý bude mať herný režim pod palcom, je lepšie využitie procesora pri súčasnom obsluhovaní hry a bežiacich systémových procesov. Odraziť sa to má opäť na zvýšení plynulosti spustenej hry.
zakladna doska

Jednoduché spustenie, najväčší efekt pre UWP hry

Spustenie herného režimu bude prebiehať veľmi jednoducho pomocou prepínača v hernom paneli (Win +G). Systém si navyše bude pamätať, ktoré hry majú povolené použitie herného režimu. Pre vybrané hry, ktoré prejdú rozsiahlym testovaním ako napríklad Halo Wars 2 a Forza Horizon 3, bude režim dokonca automaticky zapnutý.

Microsoft pred časom potvrdil, že z funkcie budú ťažiť UWP hry distribuované cez Windows Store, ako aj v klasické Win32 hry napríklad z obchodov ako Steam, Origin, či GoG. Túto informáciu teraz ale uviedol na pravú mieru. Stále platí, že herný režim bude použiteľný pre obidva typy hier, no svoju prácu bude najlepšie odvádzať v UWP hrách, v ktorých sa zlepšenie prejaví najviac. Spôsobuje to prostý fakt, že UWP prostredie je viac štandardizované, výsledkom čoho sa lepšie optimalizuje.

Na druhej strane použiteľný bude prakticky pre každú hru, ktorú je možné spustiť v rámci systému Windows 10. Či ide o horúcu novinku, alebo 15-ročnú klasiku. Nie je teda viazaný na rozhranie pre programovanie aplikácií DirectX 12.

Do prác na hernom režime sa zapájajú aj hardvéroví partneri ako Intel, AMD a NVIDIA, s cieľom vyťažiť z neho maximum pre najbežnejšie konfigurácie.

GameDVR 2

Ako veľmi bude priškrtený operačný systém zatiaľ nie je jasné

V tom, ako veľmi používanie herného režimu nakoniec obmedzí samotný operačný systém a jeho funkcie, Microsoft stále nemá úplne jasno. Aj toto je jednou z vecí, s ktorou sa musia vývojári popasovať do vydania aktualizácie Creators Update, kde bežní používatelia herný režim nájdu.

Vyriešená bola napríklad otázka toho, ako sa systém bude správať pri minimalizovaní hry. V takejto situácii sa funkcia dynamicky vypne a systému umožní plný prístup k hardvérovým prostriedkom. Inšpiráciou pre toto správanie bola opäť herná konzola Xbox One. Dobrou správou je, že hra nemusí nutne bežať v režime celej obrazovky. Herný režim bude fungovať aj v prípade, že hra používa režim okna.

Náš tip
Creators Update pre Xbox One prinesie upravené rozhranie, lepšie streamovanie a prehľadnejšie aktualizácie

Creators Update

Vývojári sa nebudú musieť trápiť so zavádzaním podpory 

Gammill v rozhovoroch prezradil aj to, že vývojári hier nebudú musieť svoje diela nijako špeciálne upravovať, či optimalizovať pre použitie s herným režimom vo Windows 10. O všetko sa automaticky postará samotný operačný systém. Tým to ale nekončí. Microsoft momentálne hľadá rôzne možnosti, ako by vývojári predsa len mohli herný režim využiť pre svoje hry tak, aby z neho získali ešte viac.

Kvôli stále ranému štádiu funkcie sa Gammill bohužiaľ nechcel priamo vyjadrovať k tomu, aký presný nárast vo výkone môžu hráči očakávať. Uviedol však, že sa pohybujeme v oblasti jednotiek percent. Presná odpoveď na túto otázku by však nemala byť už príliš ďaleko. Prvé funkčné verzie herného režimu sa začnú objavovať v rámci testovacích verzií Windows 10 už v najbližších dňoch.

25.01.2017

+