MojWindows

Používanie aplikácií pre virtuálnu a rozšírenú realitu pre platformu Windows Mixed Reality je takmer za rohom a používateľov operačného systému Windows 10 zaujíma, hlavne po príchode aktualizácie Creators Update ,  čo všetko to vlastne zahŕňa.

Masívnym podnetom sa stáva HoloLens

Z pohľadu Microsoftu to celé začalo vo väčšom rozsahu  niekde s headsetom HoloLens pre rozšírenú realitu ešte začiatkom roka 2016.  Išlo o prevratnú technológiu, ktorá prináša zobrazovanie hologramov do priestoru okolitého prostredia, pričom funguje úplne samostatne bez potreby pripojenia k akémukoľvek zariadeniu. Celé to doprevádza kvalitné ozvučenie a ovládanie pomocou pohybu očí, gest rúk a hlasových pokynov. Nepochybne ide o impozantný kúsok zariadenia, no problémom je cena 3000€, ktorá je z pohľadu priemerného používateľa enormná.  Aby sa teda virtuálna a rozšírená realita mohla v prípade Windows 10 poriadne odraziť, chcelo to niečo cenovo prijateľnejšie.

HoloLens

Nástup cenovo prijateľnejších riešení pre priemerného zákazníka

Microsoft preto v októbri 2016 pri prezentácii Creators Update ohlasuje novú spoluprácu s hardvérovými partnermi na vývoji a produkcii headsetov. Aktívne sa do toho zapájajú značky ako Acer, ASUS, Dell, HP a Lenovo. Len niekoľko mesiacov na to dochádza počas veľtrhu CES 2017 k predstaveniu prvých prototypov. Tie zapadajú  prakticky niekde medzi záležitosti ako Oculus Rift čisto orientované na virtuálnu realitu  a spomínaný HoloLens. Najlepšie na tom celom ale je to, že ich cenovka má dosahovať maximálne 400€.

Prvé vývojárske sety pochádzajú z dielne spoločnosti Acer a v týchto dňoch by už mali byť v rukách šikovných vývojárov, ktorí aktívne pracujú na vývoji rozličných aplikácií.  Ich technické špecifikácie sú pritom nasledovné:

  • Dvojica displejov technológie LCD s rozšlíšením 1440 x 1440 pixelov
  • Natívna obnovovacia frekvencia 90 Hz
  • Zabudovaný audio výstup a podpora pre pripojenie mikrofónu cez 3,5mm jack
  • Konektivita zabezpečená pomocou jedného HDMI 2.0 pre obraz a jedného USB 3.0 pre dáta

Windows Mixed Reality

Ako približne to celé bude fungovať

Všetky z pripravovaných headsetov by mali byť vybavené rovnakým štýlom s dvojicou šošoviek a LCD obrazoviek, ako aj s dvojicou predných kamier pre prácu v režime rozšírenej reality. Malo by to fungovať tak, že predné kamery budú snímať okolité prostredie okolo používateľa, tie budú následne miešať s prvkami virtuálnej reality a premietať na interných obrazovkách. Vyzerá to dokonca tak, že prvky virtuálnej reality bude možné „premietať“ na prvky reálneho prostredia. Približné použitie Microsoft už demonštroval vo svojom prezentačnom videu.

Pripravované headsety v sebe obsahujú všetky potrebné senzory a na rozdiel od zariadení ako HTC Vive a Oculus Rift nebude potrebné rozmiestňovať žiadne externé senzory za účelom sledovania pohybu používateľa. Napriek tomu je tu rozdiel aj od HoloLens, keďže headsety bude potrebné pripojiť k počítaču, takže káblu sa predsa len nevyhneme, čo trochu môže obmedzovať rozsah pohybu. Aktuálne ale chýbajú informácie o herných ovládačoch a zatiaľ to vyzerá tak, že zo začiatku bude nutné používať Xbox ovládače. No v porovnaní s tým, že hry z Oculusu a Vive nebudú vôbec podporované, nejde až o taký veľký nedostatok.

Creators Update základným stavebným kameňom

Vydanie aktualizácie Creators Update pre Windows 10 prináša platformu Windows Mixed Reality pre každého používateľa, no okrem headsetu bude potrebné vlastniť aj aký-taký hardvér.  Minimálne požiadavky potrebné v tomto okamihu sú nasledovné:

  • Intel Core i5 s podporou technológie Hyper Threading
  • Grafická karta Intel HD Graphics 620 s podporou DirectX 12
  • 8 GB operačnej pamäte
  • HDMI verzie 2.0 alebo DisplayPort verzie 2.0 pre výstup 2880 x 1440 pri 90fps
  • 100 GB miesta na disku, pričom preferovaný je SSD
  • USB 3.0 alebo USB 3.1
  • Bluetooth 4.0 pre pripojenie príslušenstva

Na reálne používanie a rozšírenie vo veľkom si ešte počkáme

Veľkou otázkou je aj to, kedy budú na trhu dostupné používateľské verzie headsetov. Vo všeobecnosti výrobcovia ohlasujú dostupnosť ešte pred koncom tohto roka, no napríklad Lenovo ich chce uviesť ešte pred augustom. Plánované uvedie koncom roka vo veľkej miere pravdepodobne súvisí aj s pripravovaným uvedením novej hernej konzoly Project Scorpio, ktorá okrem hrania hier v 4K rozlíšení prízvukuje aj podporu virtuálnej reality.

Koncom roka má navyše Microsoft uviesť aj tretiu vlnu aktualizácie Redstone pre Windows 10, kde by sme mali vidieť ďalšie zlepšovanie po stránke virtuálnej aj rozšírenej reality. Ide totiž o oblasť, kde sa podľa všetkých odhadov budú v najbližšej dobe točiť pekné peniaze, čo znamená, že sa stane zaujímavou pre čoraz väčší okruh výrobcov.

20.04.2017

+