Project Scorpio predstavuje ďalší prírastok rodiny Xbox, ktorý sa vďaka svojej hardvérovej výbave zaradí na prvé miesta konzolového sveta. Len samotný procesor má byť takmer o tretinu výkonnejší ako ten, ktorý nájdeme v Xbox One S, pričom grafická karta má dosahovať hneď štyrikrát vyšší výkon. V porovnaní s konkurenčnou konzolou PlayStation 4 Pro má mať Scorpio o tretinu vyšší celkový výkon. Očakávania zo strany hráčov sú preto prirodzene obrovské.
Ešte pred oficiálnym uvedením na hernej konferencii E3 sa Microsoft rozhodol v spolupráci s portálom Gamasutra priblížiť niektoré aspekty vývoja pre Project Scorpio, ako aj vývojárske sety tejto konzoly. Portál prízvukuje, že Microsoft sa pri návrhu dôkladne zameral na skutočnosť, že hráči budú chcieť svoje obľúbené tituly z Xbox One hrať aj na novej konzole. Novinka bola preto vytvorená tak, aby existujúce ani budúce hry pre Xbox One nevyžadovali žiadnu formu úpravy a po spustení na nej automaticky „bežali lepšie“.
Hry budú bežať úplne plynulo a pokiaľ pôjde o titul, ktorý využíva dynamické rozlíšenie, tak ten bude z ponúkaných rozlíšení využívať vždy to maximálne možné. Aby toho nebolo málo, priamo na hardvérovej úrovni má prebiehať úprava vyhladzovania textúr v každej spustenej hre. Z týchto vecí by preto mali benefitovať všetky existujúce Xbox One hry bez nutnosti akejkoľvek úpravy.
Konzola Xbox One má pri vývoji hier predstavovať minimálne požiadavky vzhľadom na ktoré budú nové tituly optimalizované, pričom vývojárom sú k dispozícii aj možnosti pre ďalšie zlepšenie ako napríklad podpora 4K rozlíšenia, či lepších vizuálnych prvkov v prípade, že hra bude spustená na konzole Project Scorpio. Zostáva len na nich, do akej miery ich využijú.
Vývojárska verzia konzoly Project Scorpio bude disponovať o niečo vyšším výkonom na úrovni 6,6 teraflopov, pričom vybavená bude dvojnásobkom operačnej pamäte, teda hneď 24 GB. Pre urýchlenie vývoja a celkovej práce tu vývojári taktiež nájdu 1 TB SSD disk.
Microsoft informuje, že dodatočný výpočtový výkon má byť pomocníkom pri optimalizácii hier pre použitie na produkčných kusoch konzoly. Celá myšlienka spočíva v tom vývojárom uľahčiť dosiahnutie 4K rozlíšenia s použitím 4K textúr, HDR a pokročilého audia Dolby Atmos, a až následne to všetko optimalizovať tak, aby to bez problémov bežalo na konzole pre koncového zákazníka.
Okrem toho Microsoft zdôrazňuje, že pri konzole Project Scorpio bolo upustené od používania ESRAM na základe požiadavok samotných vývojárov. Hry namiesto toho budú mať prístup k celým 8 GB rýchlej operačnej pamäte DDR5. Kvôli nutnosti zachovať kompatibilitu hier so súčasnou generáciou konzol zastúpenou modelom Xbox One, však musia vývojári svoje hry aj naďalej optimalizovať na použitie ESRAM. V prípade Project Scorpio boli navyše často používané DirectX 12 funkcie zabudované rovno na úrovni hardvéru, čo má značne znížiť záťaž pri práci s grafickými prvkami.
Vývojárske sety majú ešte niekoľko špecifických znakov. Napríklad také prieduchy pre tok vzduchu sú umiestnené po stranách namiesto vrchu konzoly. Je to spravené kvôli tomu, aby vývojári mohli naskladať viacero setov priamo na seba, čo je bežná prax vo vývojárskych štúdiách. V prípade predošlých modelov (Xbox One) ale dochádzalo k tomu, že za týmto účelom boli vytvárané špeciálne „skrinky“ kvôli vetraniu. Túto skutočnosť si všimli zástupcovia Microsoftu počas návštev, a preto sa rozhodli situáciu vývojárom uľahčiť.
Ďalším špecifickým prvkom je predná obrazovka, ktorá v reálnom čase zobrazuje rôzne dôležité informácie. Tú sprevádza päť programovateľných tlačidiel. Vývojársky model je po stránke konektorov vybavený takmer rovnako ako produkčná verzia pre koncového zákazníka. Nachádzať sa tu ale majú tri dodatočné USB porty a jeden ethernetový port pre rýchly prenos dát na ladenie hier a aplikácií.
Aby všetko prebiehalo hladko, súčasťou vývojárskych setov sú vysokorýchlostné dátové káble, využitím ktorých je možné preniesť 100 GB dát za 4 minúty. Tento proces predtým trval niekoľkonásobne dlhšie, v niektorých prípadoch aj 45 minút. Pre vývojárov tak ide o dramatické zlepšenie, ktoré im značne pomôže. Vývojárska verzia konzoly je taktiež vybavená automatizovaným procesom prvotného nastavenie, čím sa má znížiť náročnosť nasadenia do prevádzky.
Spočiatku panovali obavy, či pre vývojárov nebude príliš komplikované, pripraviť existujúce hry na 4K rozlíšenie pri spustení na konzole Project Scorpio. Zástupcovia veľkých herných štúdií The Coalition a Turn 10 Studios ale nezávisle od seba uvádzajú, že stačil jeden človek a dva dni práce, aby svoje najnovšie hry pre Xbox One dokázali dostať na Project Scorpio v 4K rozlíšení. Vyjadrenie Jasona Ronalda z divízie Xbox je ešte o niečo optimistickejšie. Podľa neho to väčšine vývojárov trvá menej ako deň práce.
Zdroj: Gamasutra