To, že súčasný výkonný riaditeľ Microsoftu, Satya Nadella, nebol zástancom akvizície mobilnej divízie spoločnosti Nokia sa v kuloároch šepkalo už dlhú dobu. Až teraz to však verejne priznal vo svojej novej knihe s názvom „Hit Refresh“.
Microsoft akvizíciu Nokie dokončil počas apríla 2014, no pôvodné plány siahajú ešte do roku 2013. V čase dôležitého hlasovania zastával pozíciu výkonného riaditeľa Steve Ballmer, ktorý nechal manažment spoločnosti hlasovať o tom, či by sa mal do akvizície Nokie pustiť. Nadella v knihe píše, že hlasoval proti, pričom rovnaký názor mal na túto príležitosť aj spoluzakladateľ Microsoftu, Bill Gates.
“Hlasoval som proti. Nechápal som prečo, by svet v smartfónoch potreboval tretí ekosystém, iba ak by sme zmenili pravidlá hry… No bolo už príliš neskoro získať zázemie, ktoré sme stratili. Naháňali sme zadné svetlá našej konkurencie.“
Ako už dnes vieme, pochybnosti boli na mieste. Ballmer v získaní Nokie videl pre Microsoft príležitosť zabezpečiť výrobu smartfónov a ďalej tak posilňovať pozíciu v boji proti Androidu a iOS, ktoré boli na jasnom vzostupe. Panovali dokonca obavy, že Nokia by sa mohla rozhodnúť opustiť trh zariadení so systémom Windows Phone, čo by pre Microsoft predstavovalo obrovské problémy. Ballmer však dúfal, že spojením sa posilní zázemie a podporí ďalší rast platformy.
Nakoniec to dopadlo tak, že žiaden raketový štart pre Windows Phone sa nekonal, spoločnosti sa do výroby smartfónov nehrnuli a Ballmer, ktorý akvizíciu presadil, nakoniec zo svojej pozície odstúpil ešte mesiac pred jej ukončením. Microsoft čakalo niekoľko vĺn prepúšťania zamestnancov, ktorých získal od Nokie, a nakoniec celú investíciu odpísal. Prepustených boli tisíce a Microsoft mal tento „experiment“ stáť viac ako 8 miliárd dolárov.
Najväčším sklamaním z tejto neúspešnej investície je pre Nadellu práve dopad, ktorý mala na ľudí. „Pri pohľade späť najviac ľutujem dopad, ktorý malo prepúšťanie na veľmi talentovaných, zanietených ľudí v našej mobilnej divízii“
Nadella vo svojej knihe píše, že Microsoft by sa mal smartfónom venovať len vtedy, keď dokáže zákazníkom ponúknuť niečo unikátne. Či však ide o narážku na bájny „Surface Phone“, je otázne.
Zdroj: BI