Hráči na konzolách rodiny Xbox One sa čoraz častejšie dostávajú do situácie, kedy im kvôli narastajúcej veľkosti hier pomaly nestačí kapacita pevného disku. Hry totiž pravidelne dostávajú nový obsah a rôzne aktualizácie, čo ich celkovú veľkosť na disku nepríjemne nafukuje. Keď do úvahy navyše vezmeme, že s príchodom konzoly Xbox One X budú pre hry vydávané aj dodatočné balíčky s modelmi pre 4K rozlíšenie a novými grafickými prvkami, musíme pripočítať ďalšie neúprosné GB.
Našťastie ale stále existujú rôzne možnosti ako proti tomu zakročiť. Napríklad v prípade hry Gears of War 4, ktorá dosahovala veľkosť 130 GB pomohlo zavedenie novej kompresnej metódy. Jej nasadením sa tvorcom podarilo titul zoštíhliť o takmer 40 GB.
Nie vždy je to však možné, a preto je potrebné siahnuť po všeobecnejšom riešení. Múdre hlavy z Microsoftu ale našťastie už majú niekoľko nápadov, ako túto situáciu aspoň čiastočne vyriešiť, pričom niektoré z nich dokonca dali do pohybu. Základnou myšlienkou je segmentácia dát, ktoré budú na disk konzoly sťahované, aby v prípade potreby bolo možné zvoliť stiahnutie len tých najnutnejších dát.
Používateľ by tak získal kontrolu nad tým, ktoré časti danej hry sa majú stiahnuť, prípadne v neskoršom štádiu odinštalovať z disku. V praxi by to znamenalo napríklad to, že v rámci hry si môže zvoliť, či chce stiahnuť len kampaň pre jedného hráča, režim pre viacerých hráčov alebo obidve z nich. V poslednom uvedenom prípade má navyše možnosť kampaň po prejdení odinštalovať, čím uvoľní miesto na disku, no stále mu zostane prístup k režimu viacerých hráčov. To vychádza z predpokladu, že hráči majú tendenciu kampaň prejsť raz, či dvakrát, no režim pre viacerých hráčov môžu hrať prakticky donekonečna.
Rovnako tak bude možné zvoliť, či je potrebné inštalovať všetky dostupné módy a rozšírenia. Príkladom je napríklad aj editor máp, ktorý väčšina používateľov reálne nevyužije, no momentálne ho nainštalovať musí, nakoľko ide o neoddeliteľnú súčasť hry. V blízkej budúcnosti ale budú takéto „doplnkové“ časti hier označené ako voliteľný obsah, ktorý bude možné buď odinštalovať, prípadne vôbec nesťahovať. To, ako presne budú tieto možnosti fungovať pre konkrétnu hru ale závisí priamo od jej výrobcu, ktorý ju musí náležite upraviť, a nejde tak čisto len o úpravu na systémovej úrovni.
Implementované bude aj inteligentné vyhodnocovanie toho, ktoré súčasti sú určené pre danú konzolu. Toto však súvisí s nástupom 4k modelov a vylepšených grafických prvkov, ktoré sa prirodzene budú sťahovať len v prípade novej konzoly Xbox One X, kde je dostatok výpočtového výkonu aby ich využila. S cieľom čo najviac odľahčiť pevnému disku bude ale podobným spôsobom spravované aj sťahovanie jazykových balíčkov. Fungovať by to malo tak, že používateľovi sa štandardné stiahne len lokalizácia hry, ktorá korešponduje so systémovými nastaveniami konzoly.
Microsoft sa okrem toho taktiež pohráva s myšlienkou, že niektoré herné dáta budú streamované zo serverov, čo by do veľkej miery mohlo vyriešiť problém s narastajúcimi veľkosťami dnešných hier. Táto možnosť sa ale zatiaľ nachádza v štádiu zvažovania, keďže so sebou prináša aj viacero praktických problémov.
Prvý náznak možnosti spravovať inštalačné súbory jednotlivých hier sa už objavil v rámci najnovšej testovacej zostavy v rámci programu Xbox Insider. Ide o sekciu s názvom „Shrinkable games“ a podľa popisu sa tu budú zobrazovať hry, ktoré je možné „zmenšiť, pričom ich stále bude možné hrať“.
Zdroj:WindowsCentral