MojWindows

Funkcia spätnej kompatibility je pre konzoly rodiny Xbox One dôležitou súčasťou, ktorá sa teší značnému záujmu zo strany samotných hráčov. Poukazuje na to jednak pravidelné rozširovanie zoznamu podporovaných hier, kde sa nachádza už viac ako 450 titulov, ako aj nedávne rozhodnutie zahrnúť aj hry vytvorené pre pôvodnú konzolu Xbox.

Hráči si tak aj na najnovších konzolách, vrátane Xbox One X, môžu vychutnať kultové hry bez toho, aby sa museli spoliehať na streamovanie obsahu zo serverov alebo akékoľvek okľuky. Vďaka emulačnému mechanizmu v pozadí všetko prebieha veľmi prirodzene a používateľ sa nemusí o nič starať. Stačí mu do mechaniky vložiť disk, prípadne hru priamo stiahnuť cez digitálny obchod Microsoft Store a môže sa pustiť do hrania.

O tom, že rozširovanie zoznamu takto podporovaných hier nie je len o technickej náročnosti sa zástupcovia Microsoft rozpovedali už dávnejšie, no nakoľko téma spätnej kompatibility stále zaujíma množstvo ľudí, tentokrát poodhalili rúško tajomstva za jej vznikom. Riaditeľ softvérového inžinierstva Kareem Choudhry sa rozrozprával o tom, ako to celé vlastne začalo.

Choundry uvádza, že korene spätnej kompatibility siahajú ešte do roku 2007, kedy sa jeden z vývojárskych tímov snažil docieliť spustenie 32-bitového kódu z konzoly Xbox 360 na ešte len pripravovanej 64-bitovej konzole Xbox, ktorá nemala ani oficiálny názov. Druhý tím zase pracoval na vytvorení virtuálneho emulátora a spojenie týchto dvoch projektov poslúžilo ako základ pre spätnú kompatibilitu tak, ako ju poznáme dnes.

Práce ale čelili množstvu prekážok. Okrem softvérovej časti bolo potrebné pripraviť aj hardvér. Prvotné testy ukázali, že čisto softvérová emulácia je príliš náročná, no pridanie čipu, ktorý využíva Xbox 360 by zase bolo príliš nákladné a v konečnom dôsledku by ani neprinieslo požadovaný efekt. Nakoľko konzola prechádzala prípravou, časť podpory pre spätnú kompatibilitu bola v roku 2011 zakomponovaná priamo do jej hardvérovej výbavy. O zvyšok sa postarala neúnavná práca na vhodnom softvérovom riešení, množstvo testovania a spolupráca s tvorcami hier, čo prebiehalo počas nasledujúcich rokov.

Spätná kompatibilita pre Xbox One bola oficiálne predstavená na hernom veľtrhu E3 v roku 2015, no napriek prísľubu, že do konca roka bude podporovať stovku hier vonkoncom nebolo všetko pripravené. Množstvo  hier buď nefungovalo, prípadne boli prakticky nehrateľné kvôli dosahovaniu nízkeho počtu snímok za sekundu.

Na projekte vtedy už ale pracovala takmer tridsiatka ľudí a vďaka nápadu pozrieť sa na to, čím sa od seba v základoch líši emulátor pre Xbox One a samotná konzola Xbox 360 sa podarilo zistiť, že úpravou musí prejsť plánovanie procesov. Ako sa ukázalo, zmena fungovala priam zázračne a vďaka tomu sa do konca prvého roka podarilo v rámci spätnej kompatibility priniesť hneď 104 hier.

Spätná kompatibilita

Po tom, čo Microsoft prekonal výzvu v podobe hier pre Xbox 360, zamerali sa na hry pre pôvodný Xbox, a ako už dnes vieme, opäť sa to podarilo. Nielenže je hry možné spúšťať, no dokonca prechádzajú aj značnou grafickou úpravou, aby vyzerali dobre aj na dnešných obrazovkách.

Zdroj: IGN

02.11.2017

+