Počas jednej z množstva akcií, ktoré tento rok organizovala spoločnosť Lenovo sa nám na krátky rozhovor podarilo „odchytiť“ produktového manažéra pre oblasť PC, Petra Oravca. Zaujímalo nás, ako sa teda Lenovu darí v tejto oblasti, aké sú aktuálne trendy, a keďže nedávno prebehla Lenovo Legion roadshow, zvedaví sme boli aj na túto akciu, ale aj celú hernú podznačku Legion.
Ako sa v tomto roku na Slovensku darilo Lenovu v oblasti herných zariadení a príslušenstva?
Lenovu sa všeobecne darilo veľmi dobre, obhájili sme si naše pozície z minulého roka. Keď sa bavíme o Slovensku v spotrebných produktoch sa trhový podiel pohybuje na úrovni okolo 43%. Z pohľadu notebookov sme na tom ešte o čosi lepšie, keď dosahujeme podiel na úrovni 50%. V praxi to znamená, že každý druhý predaný notebook na Slovensku je Lenovo.
Keď teda pozrieme na trhový podiel, patríte medzi lídrov, čomu za to podľa Vás Lenovo vďačí?
Lenovo skutočne patrí na trhu k lídrom, a to nie len v počítačoch, ale aj v mobilných zariadeniach. Je to spôsobené tým, že do produktov a inovácií investujeme veľmi veľa zdrojov a kráčame s dobou. Inovácie však dokážeme do produktov aj veľmi rýchlo implementovať, aby to dávalo zmysel aj zo strany zákazníkov. Inovácie, ktoré sa totiž na trh dostávajú s 2 – 3 ročným omeškaním zákazníkom nepomáhajú. To by podkopávalo tú celkovú myšlienku inovácií pre požiadavky zákazníkov, na ktoré treba reagovať. Myslím si, že práve toto nás predurčuje k tomu, byť lídrom na trhu. Rozhodne v tom budeme pokračovať.
Aké trendy aktuálne Lenovo vníma v rámci trhu?
Za ostatné roky sa menia hlavne preferencie zákazníkov. Prestávajú kupovať lacné a jednoduché konfigurácie a začínajú sa sústreďovať na trošku sofistikovanejšie zariadenia s procesormi Intel Core i3 a i5. Veľmi veľký záujem o produkty sme zaznamenali u herných strojov, kde medziročne dochádza k rastu o 20-30%. Práve na tomto posune je badateľný celkový trend trhu, kedy zákazníci chcú kvalitné, dobre vyzerajúce a výkonné konfigurácie.
Chystá Lenovo ešte nejaké novinky na záver tohto roka?
S novinkami sme na tento rok viac-menej stabilizovaní. Nebude to tak, ako predošlé roky, kedy posledné týždne v roku na trh prišli prevratné zariadenia, a my sme sa obávali, či ich vôbec stihneme doviesť ešte pred Vianocami. Všetko podstatné pre tento rok bolo predstavené na veľtrhu IFA v Berlíne a nachádza sa už na našom trhu. Výnimku tvorí desktop Legion Y920, ktorý na trh ešte len dorazí.
Tento rok ste prvýkrát organizovali Legion Roadshow, kedy ste so svojimi zariadeniami cestovali naprieč Slovenskom, čo vás podnietilo k tomu zorganizovať niečo podobné?
Rozhodli sme sa zamerať nielen na prémiové a Yoga zariadenia, ale špecificky aj na herné zariadenia. Z pohľadu marketingu a kampaní sme to preto dali približne na rovnakú priečku, a aj preto Lenovo tento rok zorganizovalo spomínanú Lenovo Legion Roadshow. Rozhodli sme sa ľuďom priniesť herný zážitok našich zariadení priamo do ich miest.
Ako teda s odstupom času vnímate celú túto akciu?
Tohtoročnú akciu hodnotíme pozitívne, zistili sme, že širokú verejnosť to skutočne zaujíma. Odniesli sme si z nej hlavne to, že ľudia, ktorí doteraz nevnímali Legion ako značku patriacu pod Lenovo, o nej vďaka akcii získali väčšie povedomie.
Lenovo patrí medzi známe značky, prečo vlastne došlo k vzniku podznačky Legion?
Povedali sme si, že herný segment chceme silne uchopiť a stať sa lídrom na trhu. Preto sme sa rozhodli vybudovať vlastnú podznačku, ktorú by hráči okamžite vnímali. Po dlhšom hľadaní sa vizionári v Lenove rozhodli zvoliť názov Legion, čo sa ukázalo ako správny krok. Postupne okolo toho vznikla komunita fanúšikov, ktorá sa teraz postupne rozrastá. Hoci stále sme len na jej začiatku, už teraz sme na ňu hrdí, a v ďalšom rozvoji produktov budeme pokračovať aj do budúcna.
Hráči predstavujú špecifický segment, pretože sú veľmi nároční, akým spôsobom sa snažíte docieliť to, že im ponúknete vhodné produkty?
Naše produkty Legion vznikajú tak, že zoberieme požiadavky priamo od herných komunít, vyhodnotíme ich, a práve na tieto získané požiadavky prihliadame. Máme preto veľmi dobrú predstavu o tom, čo hráčom vyhovuje, aké nastavenia používajú, a čo očakávajú. Rovnako to platí pre príslušenstvo ako aj pre notebooky či stolové počítače.
Nvidia tento rok predstavila svoj koncept Max-Q, kedy je vďaka prepracovanému chladeniu možné vytvárať notebooky s výkonnými grafickými kartami, ktoré majú hrúbku len pod 2 cm, ako to vníma Lenovo?
Stenšovanie a znižovanie váhy zariadení je dlhodobou výzvou, ktorú samozrejme s radosťou prijímame, a to platí aj pre túto novinku. Keď som bol pri zrode predaja značky Lenovo na Slovensku v roku 2007, tak základné produkty, ktoré sme predávali boli skutočne hrubé, boli to také „tehly“. Už vtedy sme sa zaujímali, kam to bude smerovať v budúcnosti.
Postupne sa začínali predávať tenšie a tenšie zariadenia, a ako prichádzali na trh, tak zároveň klesala aj ich cena. To čo sme teda v danej dobe považovali za tradičné notebooky sme postupne vymenili za tenké notebooky s lepšími parametrami, a v tomto trende pokračujeme aj naďalej. Prinášať tenšie, ľahšie, výkonnejšie notebooky, ktoré sa neprehrievajú a majú čoraz dlhú výdrž.
V praxi sa ale za tým skrýva množstvo technologických problémov a limitácií. Už len z pohľadu výkonu a náležitého chladenia potrebujeme niekde v tele skryť ventilátory, keďže pasívne chladenie pri výkonných strojoch túto úlohu nezvládne. To sa logicky odráža na hrubšom tele. Ak nám teda technológie procesorov a grafických kariet umožnia používať pasívne chladenie bez kompromisov, tenučké zariadenia nebudú najmenším problémom.
Vydanie aktualizácie Fall Creators Update pre Windows 10 predstavuje aj postupné rozšírenie virtuálnej reality, na to je však potrebné príslušenstvo. Kedy môžeme očakávať headset Lenovo Epxlorer v našich končinách?
Predbežné informácie o predaji na Slovensku sú také, že náš headset Lenovo Explorer, vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Microsoft, bude dostupný v prvej polovici roka 2018. Aktuálne totiž prechádza fázou posledných úprav. Čo sa týka ceny, tu by sme sa mali pohybovať do úrovne 500€, vrátane ovládačov.