Dnešné smartfóny disponujú značne výkonným hardvérom, čo síce pri hraní hier umožňuje dosahovať pozoruhodné vizuálne výsledky, no na druhej strane si to vyberá daň na dramatickom znížení výdrže batérie. Hoci sú hry na smartfóne väčšinou stále vnímané ako občasný oddych, ktorému netreba venovať prehnanú pozornosť, prieskumy naznačujú niečo iné.
Smartfóny sú podľa prieskumu spoločnosti Newzoo na globálnom hernom trhu zodpovedné za približne tretinu celkového obratu, čo predstavuje viac ako 30 miliárd dolárov, a toto číslo má v nadchádzajúcich rokoch len rásť.
Vedci z divízie Microsoft Research sa preto rozhodli prísť so spôsobom, ako energeticky náročným hrám na smartfónoch trošku priškrtiť krídla, no pritom zachovať vizuálny zážitok. Za týmto účelom vyvinuli nový systém nazvaný RAVEN, ktorý stavia na pozorovaní, že množstvo snímok generovaných pri hraní mobilných hier je z pohľadu používateľského vnímania buď rovnaké alebo vzájomne veľmi podobné.
Rozdiel medzi nimi má byť dokonca príliš nízky na to, aby ich človek dokázal spozorovať. Smartfóny si tak štandard vykresľovať 60 snímok za sekundu, bez ohľadu na ich podobnosť, vraj držia zbytočne. Podľa výskumníkov totiž v niektorých hrách nemusí byť renderovaná približne polovica z celkového počtu snímok, čím sa zníži spotreba energie, no herný pôžitok zostane zachovaný.
Systém RAVEN slúži na komplexné vyhodnocovanie toho, či bude nasledovná snímka dostatočne vizuálne podobná s tou aktuálnou, ako aj predošlou. Pokiaľ dospeje k záveru, že to tak bude, jej renderovanie neprebehne. RAVEN momentálne dokáže preskočiť renderovanie až troch po sebe nasledujúcich snímok, no stále sa nachádza len v štádiu testovania.
To, či podobné kroky skutočne neovplyvňujú herný zážitok výskumníci v praxi otestovali sériou hier pomocou smartfónu Nexus 5x na vzorke 11 hráčov. Výsledky majú ukazovať, že spotreba energie klesla v priemere o 21,8%, pričom v niektorých prípadoch išlo až o 34,7% pokles, zatiaľ čo celkový herný zážitok zostal zachovaný.
Nakoľko ale ide o aktívny výskum divízie Microsoft Research, je otázne, kedy by sme sa mohli dočkať reálneho nasadenia. To by navyše vyžadovalo aj väčšiu testovaciu vzorku, no v každom prípade sa zdá, že výskumníci sú na stope niečomu prevratnému.
Zdroj: Microsoft