Mala to byť hladká jazda, šanca ukázať, že problémy z apríla boli ojedinelým incidentom, z ktorého sa všetci poučili, a že opakovane pripomínané mechanizmy pre kontrolu kvality spolu s vyzdvihovaným prínosom verejného testovania skutočne fungujú tak, ako by mali. Namiesto toho sa to zmenilo na katastrofu, ktorá svoje zuby vytŕča aj po 6 týždňov trvajúcich záchranných prácach.
Microsoft síce opravil vážny problém, ktorý mu predtým unikol, no sotva sa stihol pochváliť, ako sa všetko zlepší a testovanie bude prebiehať ešte intenzívnejšie než kedykoľvek predtým, objavujú sa ďalšie nedostatky a používatelia opäť hromžia.
Situácia s “októbrovou” aktualizáciou pre rok 2018 tak jasne poukazuje na fakt, že v oblasti testovania, kontroly kvality a hlavne komunikácie s používateľmi má redmondský gigant napriek opakovaným spŕškam sebachvály ešte stále čo doháňať.
Spočiatku pritom všetko vyzeralo dobre. Vývoj a verejné testovanie vykazovali príjemnú súhru, no to len do momentu, kedy padla opona a pôvodný plán sa zrútil ako domček z kariet. Ako sme sa sem teda dostali, čo sa vlastne stalo, a čo na to hovorí Microsoft?
Rýchly spád
Mesiace vývoja a príprav pomaly ubiehali a hoci blížiaca sa aktualizácia neobsahovala práve novinky, z ktorých by používatelia padli na zadok, očakávania na jej uvedenie boli napriek tomu značné. Z marketingového hľadiska sa ukázalo byť vhodné aktualizáciu uviesť po boku nových zariadení rodiny Surface.
2. októbra sa Microsoft po boku druhej generácie produktov Surface Studio či Surface Laptop rozhodol hrdo oznámiť dostupnosť svojej ďalšej veľkej aktualizácie pre Windows 10. Oficiálne ale nešlo o ostrý štart distribučného procesu, kedy by systém začal aktualizáciu ponúkať používateľovi. To malo nasledovať až o 7 dní neskôr – 9. októbra. Dovtedy sa vyžadoval trochu proaktívnejší prístup.
Aktualizáciu mohol získať každý, kto si prešiel tou námahou, že v sekcii Windows Update klikol na tlačidlo Vyhľadať aktualizácie. Avšak ako sa ukázalo, tento jednoduchý krok predstavoval pre dáta mnohých nešťastníkov rozsudok smrti, no a pre Microsoft odštartoval nočnú moru z ktorej sa bude spamätávať trochu dlhšie.
Smrteľný hriech
Používatelia Windows 10, ktorí pri vydaní veľkých aktualizácií patria medzi prvé lastovičky, inštinktívne aj empiricky počítajú s tým, že na nejaký ten menší problém jednoducho narazia. Padajúca aplikácia, problematický ovládač alebo nefungujúci prvok v používateľskom rozhraní nie sú ničím novým, ani príliš tragickým, a keďže opravná aktualizácia je vtedy otázkou dní, dajú sa pomerne ľahko odpustiť.
To, čo však neprekusne asi žiadny používateľ je strata osobných dát, obzvlášť pokiaľ si ju nezaviní svojou nešikovnosťou. Poučku o potrebe všetko zálohovať počúvame neustále, stala sa akousi mantrou. Prax bohužiaľ neustále ukazuje, že len málo ľudí dáta reálne zálohuje. Väčšina z tých čo to robia, s tým začala, až keď bolo neskoro. Jednoducho sa už raz popálili a o kľúčové dáta prišli. Preto vedia, aké nepríjemnosti to obnáša.
Myslieť si, že priemerný používateľ by pred takou vecou ako je inštalácia systémovej aktualizácie zálohoval svoje dáta je naivné. Ide predsa o bežnú, aj keď často otravnú, súčasť života operačného systému. Riziko je tak minimálne, navyše samotný Windows 10 vytvára zálohu, ku ktorej sa dá veľmi jednoducho vrátiť.
Známe sú aj prípady, kedy sa používateľ po aktualizácii vrátil k prázdnej pracovnej ploche, no súbory bolo možné jednoducho obnoviť. Keď raz máte dostupnú takúto širokú záchrannú sieť, objem úsilia, ktoré vynakladáte na vlastnú ochranu značne klesá. Navyše človek by povedal, že šanca, že sa Microsoft po problémoch zo začiatku roka dopustí takého smrteľného hriechu ako je pripraviť svojich zákazníkov o dáta je jednoducho neexistujúca. Omyl.
Počet majiteľov najnovšej verzie Windows 10 postupne rástol, začali sa objavovať prvé sťažnosti a hlásenia problémov. Spočiatku to vyzeralo nevinne. Ľudia sa sťažovali najmä na prehliadač Microsoft Edge, ktorý nereagoval, prípadne neobsahoval vytvorené záložky. A potom to prišlo. Neubehlo ani 24 hodín od veľkej prezentácie a hrôzostrašný scenár sa naplnil. Ľudia po inštalácii aktualizácie, najnovšej pýchy Microsoftu, prichádzali o svoje súbory. Obnovenie na predošlú verziu nepomáhalo.
Rázna stopka a záchranné práce
Po tom, čo vyhodnotil dostupné informácie, Microsoft urýchlene pristúpil k jedinému, čo mohol v danom momente urobiť – k minimalizácii škôd. Aktualizácia tak už viac nebola dostupná na stiahnutie cez žiaden oficiálny kanál a vývojári začali vyšetrovať, čo sa to vlastne deje. Na stránke s podporou pre najnovšiu verziu Windows 10, ktorá bola dostupná ani nie 3 dni, sa objavilo stručné hlásenie.
“Počas toho ako vyšetrujeme ojedinelé hlásenia od používateľov o chýbajúcich súboroch sme pozastavili distribúciu aktualizácie Windows 10 October 2018 Update (verzia 1809).”
Situácia sa stala sledovanou. Dotknutí ľudia chceli vedieť, či sa k svojim strateným súborom ešte vôbec niekedy dostanú, iní zase boli zvedaví, kedy bude všetko opravené aby si mohli bez obáv nainštalovať novú verziu Windows 10. Výrobcovia počítačov a notebookov zase potrebovali, aby sa to celé dostalo pod kontrolu a na trh mohli uviesť nové produkty v najlepšej forme.
Ako rástol záujem o tému problematickej “októbrovej” aktualizácie, na povrch sa dostávali nové a nové informácie. Hneď počas prvých dní išlo o, pre Microsoft, zahambujúcu správu – chyba spôsobujúca zmazanie používateľských dát nebola nová.
Opakovane na ňu počas verejného testovania aktualizácie upozorňovali členovia programu Windows Insider. Prítomná bola už minimálne v testovacej zostave 18214 z 10. augusta 2018. Prvé predpoklady preto boli také, že tieto hlásenia jednoducho ušli pozornosti, nakoľko ich nepocítilo príliš veľa testerov.
Už 9. októbra sa na oficiálnom Windows blogu objavil príspevok, ktorý informoval, že počas vyšetrovania hlásení došlo k identifikácii a oprave troch scenárov, ktoré spôsobovali stratu súborov. Hoci išlo o vážnu situáciu, dotkla sa len minimálneho počtu používateľov.
Aktualizácia bola dostupná veľmi krátky čas, navyše chyby, teda straty súborov sa prejavili len pri 1 z 10 000 inštalácii verzie 1809. Ako ale Microsoft uviedol neskôr, Windows 10 vo verzii 1809 sa stihol dostať „na milióny zariadení“, obetí tak zjavne nebolo až tak málo.
Opravená verzie Windows 10 bola sprístupnená testerom v programe Windows Insider a Microsoft sa zameral na snahu o pomoc ľuďom, ktorí o súbory prišli. Zatiaľ čo počas prvých dní bola rétorika technickej podpory značne optimistická, teraz už bolo jasné, že získať súbory nebude také jednoduché.
Keď sa opravuje, tak poriadne?
Po veľmi ťažkých začiatkoch sa Microsoft na chvíľu odmlčal. Vyzeralo to tak, že tentokrát si dáva načas, aby už všetko fungovalo na jednotku. Po týždni, 16. októbra, došlo k vydaniu novej aktualizácie 17763.104 pre testerov v okruhoch Slow a Release Preview. Zo zverejneného popisu vyplývalo, že hoci bola opravená najväčšia chyba, zjavne padlo rozhodnutie pustiť sa aj do menších nedostatkov.
Všetko sa zdá byť na dobrej ceste. Ubehne však len niekoľko dní a používatelia sa začnú opäť sťažovať na problémy, ktoré môžu spôsobiť potenciálnu stratu dát. Hoci je nová verzia Windows 10 zjavne dosť deravá, tentokrát našťastie nejde o tak vážny problém ako v prvom prípade.
Pokiaľ sa používateľ cez Prieskumníka rozhodol extrahovať obsah archívu .ZIP, systém neoveril, či sa v cieľovej zložke už nenachádzajú súbory s rovnakým názvom. Ak tam boli, automaticky ich prepísal.
Napriek tomu, to začalo vrhať nepríjemný tieň pochybností na celkovú efektívnosť programu Windows Insider, zber analytických dát, testovanie, aj na kontrolu kvality v Microsofte. Aj táto chyba totiž bola členmi programu Windows Insider nahlásená už mesiace vopred. Microsoft sa ohľadom “októbrovej” odmlčal, čas neúprosne beží. Začal november, aktualizácia stále v nedohľadne.
Dejstvo tretie: Hardvéroví partneri
To, že sľúbená “októbrová” aktualizácia bude vydaná až počas novembra, s viac ako mesačným zdržaním, na prvý pohľad vyzerá byť neškodné. Jedinou obeťou celého fiaska boli ľudia, ktorí sa do inštalácie v dobrej viere pustili medzi prvými a boli za to kruto potrestaní. No nie je to celkom tak…
Ako sa totiž ukázalo, svoju daň si to vybralo aj na pomerne nečakanej skupinke – na výrobcoch hardvéru. Čo sa týka komunikácie s verejnosťou, za ostatné roky môžeme vidieť, že rozhodne nejde o silnú stránku Microsoftu. V prípade problémovej “októbrovej” aktualizácie pre Windows 10 sa spoločnosť bohužiaľ na mŕtveho chrobáka hrala aj pri zdieľaní informácií so svojimi partnermi predávajúcimi hardvér.
Ak si niektorý výrobca po prísľube, že verzia 1809 bude dostupná už v októbri, naplánoval, že zariadenie bude predávať s touto verziou a všetko tak testoval práve pre ňu, zrazu mal problém. Buď bude čakať, kým sa Microsoftu podarí všetko dotiahnuť do konca a Windows 10 v najnovšej verzii vypraví do sveta alebo zariadenie začne predávať so staršou verziou 1803, na ktorú ho nemá otestované.
No, čo je horšie, ak v sprievodných a reklamných materiáloch spomína novinky verzie 1809, nemôže ich použiť, kým táto verzia nebude dostupná. Nečakaný odklad spôsobený problémami v systéme sa mal citeľne dotknúť napríklad spoločností Samsung a Lenovo, ktoré disponujú zariadeniami s čipom Snapdragon 850, ktorý mal byť oficiálne podporovaným až vo Windows 10 verzie 1809.
Októbrová až v polovici novembra
Bobríka mlčanlivosti Microsoft držal viac-menej až do 12. novembra, kedy konečne oznámil, že veľká “októbrová” aktualizácia pre Windows 10 je opäť dostupná a používatelia sa môžu pustiť do jej inštalácie bez obáv zo straty svojich dát alebo iných vážnych nedostatkov. Aktualizácia aj systém v najnovšej verzii prešli rozsiahlym testovaním, takým, ako mali prejsť už v prvom rade, aby sa zabezpečilo, že k ďalšiemu nepríjemnému prekvapeniu už nedôjde.
Microsoft opätovne zdôraznil, že okrem internej validácie sa dopodrobna pozrel aj na spätnú väzbu a diagnostické dáta od členov programu Windows Insider a miliónov zariadení, ktoré používajú Windows 10 s touto aktualizáciou. Žiadne náznaky toho, že by dochádzalo k nekorektnému narábaniu s dátami už neboli objavené. Aktualizácia napriek tomu bude distribuovaná vo viacerých fázach počas najbližších mesiacov, koniec-koncov tak ako to je pri veľkých aktualizáciách zvykom.
Čo na to celú situáciu hovorí Microsoft?
Na to, aby si spoločnosť uvedomila, že išlo o obrovský prešľap neboli potrebné žiadne rozsiahle analýzy. Aby z toho všetkého vyšla v relatívne dobrom svetle, na oficiálnom blogu bol zverejnený rozsiahly príspevok o testovacích procesoch, ktorými aktualizácie pre Windows 10 prechádzajú.
Microsoft v ňom vyzdvihuje svoje snahy o dosiahnutie ideálneho stavu, kedy Windows 10 funguje správne pre všetkých používateľov. Navyše pripomína, že v prípade problémov s mazaním používateľských dát išlo o “malý ale vážny problém”.
Ďalej sa pýši tým, ako do testovacieho procesu zapája mechaniky strojového učenia a ďalšieho dátovo orientované techniky pre identifikáciu a riešenie nedostatkov v operačnom systéme. Samozrejme, spolu s využívaním dát od členov programu Windows Insider. Efektívne tu tvrdí, že kvalita nasadzovania Windows 10 sa zlepšuje s každou vydanou verziou, a to aj napriek značnému kontrastu z ostatných mesiacov.
Zaväzuje sa pritom, zvýšiť svoje úsilie pre zlepšenie schopností zabraňovať vzniku nedostatkov, ako aj schopnosť rýchlo a otvorene reagovať v prípade, že sa nedostatky objavia. Spoločnosť na to plánuje využiť všetky nástroje, ktoré má dostupné, pričom sa zameria na nové inovácie zvyšujúce kvalitu naprieč návrhom, vývojom, validáciou a distribúciou.
Dušuje sa, že odteraz to už bude iné, lepšie, a podobná situácia sa nebude opakovať. Okrem toho, že v blízkej budúcnosti vylepší interný systém pre kontrolu kvality a identifikáciu chýb, medzičasom upravil nástroj Feedback Hub, kde spomínaní “Insideri” hlásia problémy. Po novom je možné pri každom probléme označiť jeho závažnosť, čo pri analýze lepšie pomôže oddeliť zrno od pliev.
Microsoft vysvetľuje, len mimo záznam
Hoci Microsoft rozsiahlo opisuje ako všelijako sa snaží zabezpečiť kvalitu nových verzií Windows 10, vysvetlenie toho, ako mohla tak vážna chyba akou je mazanie dát používateľov uniknúť jeho pozornosti, akosi chýba. O podrobnosti sa zodpovedné osoby nechcú oficiálne podeliť, no niekoľko zdrojov čo-to prezradilo mimo záznam.
Vývojári upozornenia od “Insiderov” neignorovali, práve naopak, brali ich na vedomie. Aktívne sa zaoberali hláseniami o tom, že pri prechode na novšiu verziu Windows 10 môže dôjsť k vymazaniu súborov. Malo to však drobný háčik.
Používatelia hlásili stratu súborov, ktorá mohla súvisieť s dvojicou rozdielnych chýb. Vývojári tak začali pracovať na odstránení iného problému, ktorý sa ukázal byť nezávažný a k strate dát pri ňom ani nedochádzalo.
V ostatných dvoch rokoch sa totiž Microsoft opakovane stretával so situáciami, kedy “Insideri” hlásili stratu súborov, no nakoniec sa ukázalo, že koreň problému bol niekedy úplne inde a súbory neboli odstránené.
Väčšinou došlo k tomu, že po prechode na novú verziu Windows 10 došlo k automatickému prihláseniu do dočasného účtu. Ten jednoducho nemal prístup k zložkám iného účtu, kde boli pôvodné súbory. Naoko to teda vyzeralo tak, že súbory boli zmazané. Ako opatrenie pre tieto situácie bolo pridané upozornenie, ktoré sa zobrazuje pokiaľ sa používateľ prihlásil do takéhoto dočasného účtu.
Z tohto dôvodu boli upozornenia na chýbajúce súbory považované za problém s prihlásením do dočasného účtu, nie za reálne mazanie súborov. Túto teóriu navyše podporovalo aj to, že používatelia aj v tomto prípade problém popisovali rovnako, prípadne len napísali, že im chýbajú súbory bez ďalších podrobností. Na základe vyjadrení mimo záznam to vyzerá tak, že k analýze iných možných príčin sa vývojári zjavne nedostali a za celým debaklom s “októbrovou” aktualizáciou stojí najmä podcenenie závažnosti situácie.
Stále je na čom pracovať
Život sa pomaly vracia do starých koľají a Windows 10 verzie 1809 postupne preniká na ďalšie zariadenia. Novinka je však stále poznačená množstvom problémov, aj keď teraz už našťastie tých bežnejších.
Na oficiálnej stránke venovanej podpore pre túto verziu Windows 10 aktuálne svieti celkovo šesť neduhov identifikovaných za obdobie od 14. po 21. november. Väčšina z nich sa týka nekompatibilného softvéru alebo hardvéru, kvôli čomu je jej inštalácia na dotknutých zariadeniach blokovaná.
Ide napríklad o ovládače firmy Intel, ktoré majú “zapínať nepodporované funkcie vo Windows”, nekompatibilné grafické karty Radeon HD2000 a HD4000, problém s kompatibilitou nástrojov OfficeScan a Worry-Free Business Security či problémy so synchronizáciou obsahu v aplikácii iCloud alebo nedostupné sieťové disky.
Kým bude najnovšia verzia Windows 10 hladko použiteľná, nejaký čas to ešte potrvá. Aj tieto neduhy ale pripomínajú, že Microsoft má problémy s procesom kontroly kvality svojho softvéru, na ktorom musí poriadne zapracovať.
Zdroje: Microsoft blog 1, 2, 3, 4; Microsoft Answers; Petri; WindowsCentral; Reddit;