Aj tento rok spoločnosť Microsoft investovala do prieskumu medzi koncovými používateľmi notebookov, aby na základe toho získala lepšiu predstavu o správaní bežného človeka. Podobný prieskum sa pritom odohral pred dvoma rokmi.
Prieskum zaznamenal zvýšený záujem o nákup nových notebookov na slovenskom i českom trhu. 92 % oslovenej vzorky populácie na Slovensku v ostatnom období obnovilo svoj notebook alebo plánuje zakúpiť iný.
V posledných dvoch rokoch si nový notebook zadovážilo 39 % slovenských používateľov. Viac než polovica slovenských používateľov (53 %) ho plánuje zakúpiť najneskôr do dvoch rokov. Domácnosti si obstarávajú i druhé notebooky do rodiny. Notebooky nakupujú prevažne mladí alebo vysokoškolsky vzdelaní ľudia.
Vývoj technológií smeruje neustále vpred a nový notebook prináša používateľom nielen vyššiu produktivitu, ale zároveň flexibilitu, zaujímavejší dizajn i lepšie zabezpečenie dát.
Slováci vlastnia viac notebookov ako Česi, navštevujú kamenné predajne
Trend vývoja predaja notebookov na slovenskom i českom trhu je veľmi podobný. Už teraz sa však v slovenských domácnostiach nachádza viac notebookov než v českých, a taktiež záujem o kúpu je mierne vyšší, čo potvrdzuje zameranie slovenských používateľov na kvalitnú a výkonnú technológiu.
51 % slovenských používateľov si vyberá a nakupuje notebook v e-shopoch. V porovnaní s českým trhom sa tu ale čoraz viac využíva tradičný nákup v kamenných predajniach. Slováci si chcú notebook pred kúpou dôkladne prezrieť a „ohmatať“.
Internet zostáva hlavným zdrojom informácií o dostupných IT technológiách. Výber vhodného notebooku nie je jednoduchou záležitosťou, pretože každý používateľ má iné, celkom individuálne požiadavky. Slováci vyberajú svoj notebook o čosi rýchlejšie než v Českej republike, a celý proces nákupu trvá priemerne 2,2 týždňa.
Dizajn a rozmery začínajú zohrávať väčšiu rolu
Hlavným kritériom pre výber notebooku už nie sú len technické parametre, ktoré zaujímajú najmä bežných používateľov a osoby s vyšším vzdelaním, prípadne cena alebo operačný systém. Čoraz viac používateľov kladie dôraz aj na dizajn, hmotnosť alebo veľkosť notebooku.
„Notebooky, rovnako ako aj iné technológie, sa stávajú súčasťou životného štýlu. Ľudia požadujú, aby notebook nielen dobre vyzeral, ale zároveň aby bol i ľahký, skladný a aby si ho mohli vziať kedykoľvek so sebou. O vzhľad a rozmery notebooku sa viac zaujímajú napríklad študenti, IT nadšenci a vysokoškoláci,“ uvádza manažérka komunikácie spoločnosti Microsoft Česko a Slovensko Lenka Čábelová.
Kto notebooky nakupuje?
Notebook sa na Slovensku stáva bežne používaným pomocníkom. Významnou skupinou používateľov, ktorí už notebook vlastnia, sú i začiatočníci a ľudia s minimálnymi IT znalosťami. Ide prevažne o ženy alebo osoby staršie ako 50 rokov, ktoré dosiahli priemerné vzdelanie a notebook si zadovážili až vo vyššom veku.
Naopak nákup nového notebooku je doménou mladých ľudí vo veku 18 až 29 rokov alebo osôb s vyšším vzdelaním, ktoré sa väčšmi zaujímajú o nové technológie. Záujem majú i domácnosti s deťmi, prevažne s priemerným príjmom 801 až 1 000 €. Vzhľadom na to, že veľká časť domácností už teraz nejaký notebook vlastní, Slováci aktuálne viac nakupujú druhé notebooky do rodiny, napríklad pre svoje deti.
„V ponuke obchodov je možné nájsť nepreberné množstvo modelov a značiek. Môžete si vybrať rôzne notebooky so zreteľom na svoje požiadavky, výšku ceny alebo ich použitie, či už ide o prvý notebook pre deti alebo profesionálny notebook na prácu.
Ako kľúčový technický parameter pre výber počítača by som zvolila SSD disk a ďalej moderný vzhľad s dotykovým displejom na jednoduché ovládanie. Ľudia často vyberajú notebook ako vianočný darček pre svojich blízkych,“ hovorí Šárka Vostarková, produktová manažérka Windows pre spotrebiteľský segment spoločnosti Microsoft.
Obnova notebookov v Českej republike a na Slovensku
On-line prieskum sa uskutočnil v júli 2018 na reprezentatívnej vzorke viac než 1 500 respondentov z ČR a SR vo veku od 18 do 65 rokov a pre spoločnosť Microsoft ho spracovala agentúra GfK.