Nasledujúci text je prekladom príspevku z oficiálneho blogu, ktorý poskytla priamo spoločnosť Microsoft.
Skúste si pripomenúť svoj prvý mobilný telefón. Je dosť pravdepodobné, že vám slúžil na volanie, posielanie textových správ – a to je asi všetko. A teraz ho porovnajte s elegantným zariadením v sklenenom tele, ktoré sa vám dnes zmestí do vrecka a s ktorým máte v rukách takmer nekonečné znalosti, množstvo zábavy a užitočných nástrojov.
Vývoj mobilného telefónu ďaleko prekročil jeho pôvodný účel a mobily sa stali nenahraditeľnými vreckovými spoločníkmi moderných ľudí. Keď sa podobnou optikou pozrieme na automobilový priemysel, zreteľne uvidíme, že obyčajné auto – technológia, ktorá mala a má na ľudskú spoločnosť značný vplyv – stojí na pokraji podobnej evolučnej explózie.
Viac než automatizácia
Podľa nemeckého výrobcu Volkswagen sľubuje budúcnosť autám zaujímavejšiu rolu, než je úloha číreho šoféra a poslíčka na štyroch kolesách. Autá budú s našimi životmi previazané tak, ako by sa nám donedávna zdalo nemožné.
Automobilka vlani odhalila plány na spustenie Volkswagen Automotive Cloudu, platformy, ktorá vodičom ponúkne komfortné prostredie od chvíle, keď nasadnú do vozidla, po okamih, keď z neho vystúpia. Otvára sa tak nová éra plne prepojených vozidiel.
Automotive Cloud využíva technológiu cloudu Microsoft Azure a platformu Edge pre Internet vecí. Vodičom umožní jednoducho si udržať kontrolu nad svojím pracovným i osobným životom. Auto sa premení na neoceniteľného fyzického i digitálneho asistenta – od prehrávania rovnakej hudby, akú vodič chvíľu pred nastúpením počúval v obývacej izbe, cez správu schôdzok až po vedenie pracovných porád cez Skype.
Možnosti platformy Volkswagen Automotive Cloud však nebudú užitočné len pre jednotlivca, môžu sa rozšíriť na celé organizácie: „Cloud nám dovolí omnoho rýchlejšie inovovať a prispôsobovať sa potrebám trhu a zákazníkov,“ hovorí Heiko Huettel, šéf divízie Connected Car v spoločnosti Volkswagen AG.
„Navyše bude otvorený pre vývojárov z ďalších spoločností. Naše rozhranie by sa napríklad dalo integrovať s firemným systémom pre personalistiku a financie – vzniklo by tak bezproblémové prostredie pre správu firemného vozového parku. Cloudové riešenie otvára dvere prípadom použitia, ktoré zatiaľ ani neexistujú,“ dodáva Heiko Huettel.
Cloudové inovácie
V oblasti cloudu a Internetu vecí vnímame potrebu platformy. Jej chápanie v automobilovom priemysle však nie je ustálené – pre celé odvetvie je náročné definovať, čo presne platforma je a ako by mala vyzerať.
Platforma nie je len cloud: ak má ísť o platformu pre automobilový priemysel, musí byť jej neoddeliteľnou súčasťou auto. Musí teda byť možné nasadiť platformu do auta a nasadenie do auta pritom nemôže znamenať pravidelné cykly úplnej integrácie.
Nutná je možnosť okamžitého nasadenia a, samozrejme, tiež okamžitej aktualizácie platformy. Preto sú také dôležité cloudové služby – ich obrovskou výhodou je, že dovoľujú pohotové zmeny a aktualizácie. Cloudové služby a aplikácie sa tak môžu meniť v reakcii na potreby používateľov, okrem iného aj na potrebu bezpečnosti.
V automobilovom priemysle sú tiež nutné offline funkcie, pretože používatelia od áut očakávajú, že budú fungovať kedykoľvek. Pri smartfóne môžeme akceptovať skutočnosť, že raz za čas nemá signál. Auto potrebuje, aby určité prepojené funkcie boli k dispozícii neustále, a práve to vodiči očakávajú. Ľudia sú zvyknutí, že autá fungujú na sto percent, nech sú kdekoľvek.
„Cloudové riešenie otvára dvere prípadom použitia, ktoré zatiaľ ani neexistujú.“
Autá ako služba: budúcnosť zdieľaných áut
„Budúcnosť, v ktorej sa každé vozidlo Volkswagen dá zdieľať všetkými spôsobmi, ktoré si dokážete predstaviť. To je náš cieľ,“ hovorí Heiko Huettel.
Pre Volkswagen siaha budúcnosť prepojených vozidiel za automatizáciu a dokonca i za digitálnu asistenciu.
„Chceme budúcnosť, v ktorej si nájdete auto, nastúpite doň a ako kľúč vám postačí váš inteligentný telefón. Budúcnosť, v ktorej umožníte, keď ste práve preč, aby si vaše auto požičal niekto z rodiny či priateľov – jednoducho im v aplikácii udelíte oprávnenie. Chceme budúcnosť v znamení pohodlia. Práve o to sa usilujeme. Myslím si, že by to mohlo mať obrovský vplyv na dopravnú infraštruktúru všeobecne. Naším najdôležitejším cieľom je dať ľuďom nové možnosti,“ opisuje.
Dôležitosť (a integrita) dát
Ak má byť technológia užitočnejšia a zvládnuť toho pre nás viac, nezaobíde sa bez dát. Bez nich by jednoducho nemohli existovať mnohé vymoženosti pokroku, ako sú digitálni asistenti a ďalšie riešenia založené na umelej inteligencii.
Vo svete, kde spoločnosti prechádzajú technologickou transformáciou a na dôležitosti právom nadobúda ochrana osobných údajov, pristupuje Volkswagen k tejto oblasti zdola: „Budúcnosť je v umelej inteligencii, než sa jej však začneme venovať, musíme sa zamerať na prvý krok,“ vysvetľuje Heiko Huettel. „Nejde len o to, aké dáta použijeme a ako ich využijeme, aby to malo maximálny účinok, prvoradé je zabezpečenie týchto dát. Prvým krokom vždy musí byť zaistiť, aby dáta zákazníka boli v bezpečí. Až a jedine potom môžeme bezpečne využiť plný potenciál týchto dát v zákazníkov prospech.“
Ďalšou zásadnou prioritou je pre Volkswagen integrita dát. Programy, ako napríklad Shared Innovation Initiative (Iniciatíva pre zdieľané inovácie) od Microsoftu, zaručujú, že Microsoft nikdy nezneužije dáta Volkswagenu, aby mu konkuroval.
Nie je technológia bez kultúry
Popri uplatnení technológií nemožno pri transformácii dostatočne zdôrazniť dôležitosť kultúry a správneho riadenia – obzvlášť pokiaľ ide o transformáciu takú rozsiahlu a ambicióznu, akou prechádza Volkswagen.
K partnerstvu medzi Volkswagenom a Microsoftom Heiko Huettel podotýka: „Veľa sme diskutovali a hodnotili ponuky niekoľkých poskytovateľov cloudových služieb. Pri rozhodovaní sme sa opreli o transformáciu celej organizácie a jej kultúry. Nehľadali sme len technologického partnera, ale chceli sme, aby pre nás bol zaujímavý tiež z hľadiska kultúry.“
V rámci partnerstva s Microsoftom zakladá Volkswagen novú kanceláriu zameranú na vývoj cloudových riešení pre automobilový priemysel so sídlom neďaleko centrály Microsoftu v Redmonde. Microsoft tak automobilke pri sprevádzkovaní kancelárie poskytne bezprostrednú podporu vrátane asistencie pri nábore, riadení ľudských zdrojov a v konzultačných službách. Kancelária má onedlho zamestnať okolo 300 inžinierov.
Okrem toho budú môcť vývojári a technici Volkswagenu ťažiť zo skúseností Microsoftu v oblasti cloudu a pri vzájomnej spolupráci získavať cenné poznatky s istotou, že proces vývoja bude fungovať agilne.
„Prišli sme k záveru, že potrebujeme revolučnú zmenu,“ uzatvára Heiko Huettel. „Chceme z kultúry a technológií Microsoftu vyťažiť všetko, čo môžeme. Chceme sa stať Microsoftom automobilového priemyslu – chceme byť vnímaní ako spoločnosť, ktorá prešla digitálnou transformáciou a je na trhu považovaná za jedného zo skutočných digitálnych hráčov.“