MojWindows

Informácie o tom, že Microsoft intenzívne pracuje na vlastnej službe pre streamovanie hier, podobnej GeForce Now, boli prvýkrát poriadne potvrdené ešte počas herného veľtrhu E3 2018, hoci náznaky tu boli už skôr.

Celková myšlienka je veľmi jednoduchá – ponúknuť hráčom riešenie, ktoré im umožní, aby sa svojej obľúbenej zábave a obľúbeným hrám mohli venovať všade bez ohľadu na to, aký typ zariadenia majú momentálne k dispozícii.

Microsoft to demonštruje veľmi efektne – hraním Forzy na Android smartfóne, ku ktorému je pripojený Xbox gamepad alebo hraním Halo na tablete. Problém s tým, že hry neboli vytvorené pre dotykové ovládanie, pritom rieši dodatočne pridané rozhranie.

Služba, pokiaľ bude správne postavená, hráčom otvorí svet nových možností a miliónom ľudí zase sprístupní svet gamingu. Vízia je jasná, v podstate zmiznú hardverové prekážky a jediné, čo budete potrebovať na to, aby ste svoje zariadenie premenili na „hernú mašinu“ je prístup na internet, aspoň na úrovni 4G. No a samozrejme uhradenie nejakého toho mesačného poplatku, zadarmo to veru nebude.

V Microsofte sa s myšlienkou vlastniť vlastnú službu pre „cloudové hranie“ pohrávali už roky, koniec-koncov potrebné „súčiastky boli na dosah ruky. Serverové zázemie vytvorené vďaka datacentrám Microsoft Azure, hardvérové skúsenosti nadobudnuté pri vývoji konzol Xbox, ľudia z veľkých herných štúdií s know-how, ale aj skúsenosti získané z prevádzkovania online služieb.

Všetko to len bolo treba vhodne zúžitkovať, a práve to sa dlhú dobu dialo v pozadí, pod rúškom tmy. V momente, kedy Phil Spencer predstúpil počas E3 2018 pred ľudí a o službe hrdo informoval, boli solídne základy položené.

Už tento rok je plánovaný verejný test, takže čoskoro budeme môcť okúsiť, do akej miery sa víziu podarilo pretaviť na realitu a zároveň uvidíme, ako v praxi vyzerá „hranie v konzolovej kvalite na akomkoľvek zariadení“.

Project xCloud bude ponúkať tituly vytvorené pre konzoly Xbox. V príspevku na oficiálnom blogu sa uvádza, že pôjde o viac ako 3000 hier momentálne dostupných pre Xbox One, ako aj tisícky tých budúcich. Tvorcovia ich v službe vraj budú môcť ponúknuť bez toho, aby ich museli dodatočne akokoľvek upravovať.

„Na jeseň sme zverejnili video o službe xCloud a oznámili sme našu iniciatívu s cieľom priniesť hranie AAA hier na akékoľvek zariadenie. Staviame na našej spoločnej práci [s AMD], aby sme zabezpečili, že tisícky hier, ktoré boli vytvorené pre platformu Xbox budú podporované v našej službe, bez nutnosti zásahu zo strany vývojárov,“ pripomenul Phil Spencer vo svojom vystúpení počas prezentácie spoločnosti AMD na veľtrhu CES 2019.

S súvislosti s touto službou sa šušká, že pripravovaná je aj špeciálna konzola Xbox, s dôrazom na nízku predajnú cenu. Obsahovať bude len najzákladnejší, málo výkonný, hardvér a pri hraní hier sa bude spoliehať práve na potenciál služby Project xCloud.

Odhliadnuc od množstva technických prekážok, s ktorými sa musí Microsoft popasovať, pred sebou má ešte ďalšiu kritickú úlohu – oslovenie potenciálnych zákazníkov a presadenie sa medzi existujúcou konkurenciou.

Jednoducho je potrebné, aby služba prinášala skutočne niečo unikátne, a v skvelej forme (grafický výstup a odozva). Inak za to ľudia nebudú ochotní platiť a celé to tak trochu stratí zmysel.

Kedy by sme sa mohli dočkať ostrej prevádzky, zatiaľ nie je známe, hodne to bude zjavne závisieť od toho ako dopadnú verejné testy. Predpokladá sa však, že dôjsť by k tomu malo najneskôr v roku 2020.

10.01.2019
Zdroj: Microsoft

+