Adventúra What Remains of Edith Finch do 24. januára zadarmo

Epic Games Store, nováčik medzi online obchodmi s hrami a herným obsahom, pokračuje v plnení svojho prísľubu o bezplatnej hre každých 14 dní. Nedávno ponúkanú plošinovku Super Meat Boy na najbližšie dva týždne nahradila atmosferická adventúra What Remains of Edith Finch so silným príbehom a vynikajúcim spracovaním.

What Remains of Edith Finch je kolekciou podivuhodných príbehov o rodine z Washingtonu. Ako mladá dievčina Edith sa pustíte do skúmania zákutí obrovského domu, kde postupne odhaľujete pozadie a príbeh rodu, pričom sa snažíte zistiť čo presne sa s stalo s ostatnými členmi rodiny, a aký osud čaká vás.

Hra je bezplatne dostupná do 24. januára. Na jej získanie stačí vlastniť konto v obchode, prihlásiť sa a vyzdvihnúť si ju. Pokiaľ to stihnete počas trvania akcie, súčasťou vášho konta zostane natrvalo.

Náš tip
Stiahnite si hru A Story About My Uncle úplne zadarmo

Stiahnite si hru A Story About My Uncle úplne zadarmo

Do soboty 12. januára, konkrétne do 19:00, môžete vďaka obchodu Humble Store úplne zadarmo získať hru A Story About My Uncle, vo forme digitálneho kľúča pre Steam. Hra po vyzdvihnutí zostane trvalo súčasťou vašej hernej knižnice.

Ako to pri podobných „rozdávačkách“ býva zvykom, potrebné je vlastniť účet v danom obchode, no tentokrát sa zároveň musíte prihlásiť na odber newslettera. Odhlásiť z odberu je ale možné prakticky kedykoľvek, takže nejakého veľkého spamu sa obávať nemusíte.

A Story About My Uncle spadá do kategórie platformových adventúr, kde hráte za postavu z pohľadu prvej osoby. Príbeh plný záhad sa točí okolo mladého chlapca, ktorý pátra po svojom strýkovi a náhle sa ocitne vo svete plnom fantázie, kde neplatia bežné pravidlá. Kľúčovým prvkom celej hry je neustály pohyb, k čomu budete používať magnetickú rukavicu a získate tak nevídané možnosti.

Náš tip
Adventúra What Remains of Edith Finch do 24. januára zadarmo

Microsoft by mal zaplatiť 1100€ za nechcený a problémový prechod na Windows 10

Fíni sa s Microsoftom príliš nebabrú. Po tom, čo si približne pred rokom posvietili na agresívne praktiky používané pri presadzovaní operačného systému Windows 10, pričom „redmondským“ klepli po prstoch, teraz spotrebiteľská komisia vydala kladné stanovisko k žiadosti o náhradu škody v súvislosti s nechceným a nekorektne vykonaným prechodom z Windows 8 na Windows 10.

Podľa rozhodnutia by zo strany Microsoftu malo byť fínskemu spotrebiteľovi vyplatené odškodné vo výške 1100€. Hoci Komisia spotrebiteľských sťažností nemá podľa dostupných informácií výkonnú moc, spoločnosti zvyknú jej „rozsudky“ v drvivej väčšine prípadov rešpektovať.

Podávateľ sťažnosti mal vlastniť ani nie dva roky starý počítač so systémom Windows 8, na ktorom v marci 2016 došlo bez jeho súhlasu k inovácii na Windows 10. Tento, z jeho strany neželaný proces, navyše zjavne neprebehol úplne správne a skončiť mal s obrazovkou informujúcou o potrebe vykonať opravu.

Čo všetko sa presne dialo ďalej, zo zatiaľ zverejnených informácií nie je známe, no okrem iného to malo skončiť tak, že došlo k poškodeniu softvéru pre prístup k bezpečnostným kamerám pre ochranu majetku poškodeného.

Dotknutý používateľ sa následne mal opakovane, údajne až 15-krát, obrátiť na technickú podporu Microsoftu, ktorá mu nebola schopná pomôcť. Do potrebných opráv sa preto mal pustiť svojpomocne, pričom mu tým mala vzniknúť škoda vo výške 3000 €.

To sa však komisii zdalo prehnané a Microsoftu odporučila vyplatiť náhradu vo výške 1100€, čo má mužovi pokryť náklady na nešpecifikované nové súčiastky a cestovné. Microsoft nemal spochybňovať, že k inovácií na Windows 10 mohlo dôjsť neoprávnene, nepozdávala sa mu však pôvodne požadovaná suma.

Muž navyše požadoval, aby mu Microsoft zaplatil nový kamerový systém, pokiaľ sa nepodarí obnoviť prevádzku toho pôvodného. S tým komisia nesúhlasila, nakoľko to nevidela ako dostatočne odôvodnené. Zasiahnutý Fín bol napriek tomu vo svojich požiadavkách rozumný, najmä v porovnaní s istým pánom Dickmanom, ktorý ako odškodné žiadal 600 miliónov dolárov. 

Náš tip
Holandská polícia spravila pri nákupe licencií Microsoft Office chybu, stála ju 3 milióny eur

Microsoft chce Xbox One hry dostať na akékoľvek zariadenia, cez cloudové hranie

Informácie o tom, že Microsoft intenzívne pracuje na vlastnej službe pre streamovanie hier, podobnej GeForce Now, boli prvýkrát poriadne potvrdené ešte počas herného veľtrhu E3 2018, hoci náznaky tu boli už skôr.

Celková myšlienka je veľmi jednoduchá – ponúknuť hráčom riešenie, ktoré im umožní, aby sa svojej obľúbenej zábave a obľúbeným hrám mohli venovať všade bez ohľadu na to, aký typ zariadenia majú momentálne k dispozícii.

Microsoft to demonštruje veľmi efektne – hraním Forzy na Android smartfóne, ku ktorému je pripojený Xbox gamepad alebo hraním Halo na tablete. Problém s tým, že hry neboli vytvorené pre dotykové ovládanie, pritom rieši dodatočne pridané rozhranie.

Služba, pokiaľ bude správne postavená, hráčom otvorí svet nových možností a miliónom ľudí zase sprístupní svet gamingu. Vízia je jasná, v podstate zmiznú hardverové prekážky a jediné, čo budete potrebovať na to, aby ste svoje zariadenie premenili na „hernú mašinu“ je prístup na internet, aspoň na úrovni 4G. No a samozrejme uhradenie nejakého toho mesačného poplatku, zadarmo to veru nebude.

V Microsofte sa s myšlienkou vlastniť vlastnú službu pre „cloudové hranie“ pohrávali už roky, koniec-koncov potrebné „súčiastky boli na dosah ruky. Serverové zázemie vytvorené vďaka datacentrám Microsoft Azure, hardvérové skúsenosti nadobudnuté pri vývoji konzol Xbox, ľudia z veľkých herných štúdií s know-how, ale aj skúsenosti získané z prevádzkovania online služieb.

Všetko to len bolo treba vhodne zúžitkovať, a práve to sa dlhú dobu dialo v pozadí, pod rúškom tmy. V momente, kedy Phil Spencer predstúpil počas E3 2018 pred ľudí a o službe hrdo informoval, boli solídne základy položené.

Už tento rok je plánovaný verejný test, takže čoskoro budeme môcť okúsiť, do akej miery sa víziu podarilo pretaviť na realitu a zároveň uvidíme, ako v praxi vyzerá „hranie v konzolovej kvalite na akomkoľvek zariadení“.

Project xCloud bude ponúkať tituly vytvorené pre konzoly Xbox. V príspevku na oficiálnom blogu sa uvádza, že pôjde o viac ako 3000 hier momentálne dostupných pre Xbox One, ako aj tisícky tých budúcich. Tvorcovia ich v službe vraj budú môcť ponúknuť bez toho, aby ich museli dodatočne akokoľvek upravovať.

„Na jeseň sme zverejnili video o službe xCloud a oznámili sme našu iniciatívu s cieľom priniesť hranie AAA hier na akékoľvek zariadenie. Staviame na našej spoločnej práci [s AMD], aby sme zabezpečili, že tisícky hier, ktoré boli vytvorené pre platformu Xbox budú podporované v našej službe, bez nutnosti zásahu zo strany vývojárov,“ pripomenul Phil Spencer vo svojom vystúpení počas prezentácie spoločnosti AMD na veľtrhu CES 2019.

S súvislosti s touto službou sa šušká, že pripravovaná je aj špeciálna konzola Xbox, s dôrazom na nízku predajnú cenu. Obsahovať bude len najzákladnejší, málo výkonný, hardvér a pri hraní hier sa bude spoliehať práve na potenciál služby Project xCloud.

Odhliadnuc od množstva technických prekážok, s ktorými sa musí Microsoft popasovať, pred sebou má ešte ďalšiu kritickú úlohu – oslovenie potenciálnych zákazníkov a presadenie sa medzi existujúcou konkurenciou.

Jednoducho je potrebné, aby služba prinášala skutočne niečo unikátne, a v skvelej forme (grafický výstup a odozva). Inak za to ľudia nebudú ochotní platiť a celé to tak trochu stratí zmysel.

Kedy by sme sa mohli dočkať ostrej prevádzky, zatiaľ nie je známe, hodne to bude zjavne závisieť od toho ako dopadnú verejné testy. Predpokladá sa však, že dôjsť by k tomu malo najneskôr v roku 2020.

Systémové prostredie nestačí, Dell Mobile Connect sa vydá do virtuálnej reality

Dell počas prezentácie na tohtoročnom veľtrhu CES 2019 prezentoval množstvo nového hardvéru, no určitý čas venoval aj svojej aplikácii Dell Mobile Connect, ktorá slúži na efektívne a bezproblémové prepojenie smartfónu s vybranými notebookmi Dell. V podstate ide o ekvivalent aplikácie „Váš telefón“, vytvorený pre užšiu skupinu používateľov – zákazníkov Dellu.

Firma na tomto riešení pracuje už dlhú dobu, v rade niekoľkých rokov, preto má v zálohe už niekoľko dodatočných vylepšení a „veľkých plánov“ ako aplikáciu posunúť o stupienok vyššie. Ako informoval portál WindowsCentral, časť týchto plánov teraz bolo ukázaných v predprodukčnej verzii.

V podstate sa týkajú toho, ako zvýšiť produktivitu, no úplne iným spôsobom, než by sme očakávali. Dell sa jednoducho rozhodol vybrať smerom k virtuálnej realite.

Základnou myšlienkou je približne to, smartfóny prepojiť aj s headsetmi pre virtuálnu realitu, vo Windows 10, aby ste boli nepretržite informovaní o tom čo sa deje v reálnom svete, zatiaľ čo sa momentálne oddávate radostiam virtuálnej reality.

To znamená, že s upozorneniami, správami a prichádzajúcimi hovormi budete oboznámení priamo v prostredí virtuálnej reality, pričom vybaviť ich budete môcť bez toho, aby ste si museli z hlavy skladať headset.

Zdroj: WindowsCentral.com

Fungovať bude aj zrkadlenie kompletného rozhrania smartfónu do virtuálnej reality. Pristupovať tak môžete s reálnym aplikáciám, ktoré máte v telefóne. Napríklad v momente, kedy sa v hre zaseknete a neviete čo ďalej, vytiahnete virtuálnu reprezentáciu svojho prepojeného smartfónu a otvoríte si video s návodom alebo si prepínate hudbu v Spotify a tak ďalej. Dell zatiaľ neprezradil, kedy presne bude dostupná nová verzia aplikácie Dell Mobile Connect.

Zdroj: WindowsCentral.com

Momentálne sa veľmi ťažko hodnotí, akú reálnu pridanú hodnotu niečo takéto prinesie bežnému používateľovi, no zatiaľ sú dostupné len strohé informácie o celom prepojení.

V trochu štandardnejšom duchu sa nesie ďalšia avizovaná novinka. Konkrétne ide o pridanie možnosti pre plynulé presúvanie súborov medzi počítačom a smartfónom pomocou takzvanej metódy „ťahaj a pusť“ – myšou uchopíte požadované súbory a potiahnete ich z jedného zariadenia do druhého. Podporované je to v prípade smartfónov so systémom Android.

Náš tip
Dell Mobile Connect – prepojte Windows 10 so svojim smartfónom

Xbox Game Pass príde o štvoricu hier, na čele s Tom Clancy’s The Division

Služba Xbox Game Pass pravidelne, na mesačnej báze, rozširuje svoj zoznam ponúkaných hier. Hoci na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že neprestajne len nabaľuje nové hry, nie je to celkom tak.

Občas dochádza aj k situácií, kedy je ponuka čiastočne preriedená a s niekoľkými titulmi sa predplatitelia musia rozlúčiť. Odliv je ale skôr sporadický a odchádzajúce hry väčšinou spočítame na prstoch jednej ruky.

V celkovom pohľade to znamená, že katalóg sa teší väčšiemu prírastku než úbytku, čo vlastne dáva zmysel pokiaľ chce služba udržať existujúcich, a zároveň získať nových predplatiteľov. Počas minulého roka malo pribudnúť celkovo 116 hier, no hneď v úvode tohto roka o štvoricu zjavne prídeme.

Zatiaľ nie je celkom jasné kedy presne k tomu dôjde, nakoľko podrobnosti chýbajú a informácia sa zobrazuje len v prehľade na konzolách Xbox One, no je pravdepodobné, že pre kvarteto Tom Clancy’s The Division, Letter Quest: Grimm’s Journey Remastered, Riptide GP: Renegade a The Escapists: The Walking Dead bude január posledným mesiacom pôsobnosti v Xbox Game Pass.

To, že hry budú teraz vyradené ešte samozrejme neznamená, že sa s nimi opäť nestretneme neskôr, no obzvlášť v prípade The Division je lúčenie ťažké. Na druhú stranu, už v polovici marca vychádza pokračovanie, preto je možné, že dočasné pridanie a následný odchod prvého dielu boli dobre marketingovo naplánované, aby sa hráči s titulov zžili a následne si zakúpili The Division 2.

Python do Windows 10 nainštalujete už aj cez Microsoft Store

Microsoft Store prednedávnom získal zaujímavý prírastok. Ide o balíček programovacieho jazyka Python, ktorý obsahuje základy potrebné pre vytváranie a spúšťanie skriptov a celkovú prácu s týmto jazykom v rámci operačného systému Windows 10. Ten štandardne neobsahuje potrebnú podporu, a preto ju treba doinštalovať, s čím pomáha práve pridaný balíček.

Ako uvádzajú tvorcovia , ide o zjednodušenú verziu inštalátora, ktorý pridáva potrebnú podporu pre spúšťanie skriptov, používanie balíčkov a prácu v prostrediach ako je napríklad IDLE. Python je zároveň zabudovaný aj do príkazového riadka a PowerShellu, na prístup je potrebné použiť príkaz „python“.

Výhodou je to, že inštalácia z obchodu Microsoft Store prebieha jediným kliknutím, bezpečne, bez rizika že by mohlo dôjsť k poškodeniu ostatných programov. Na druhú stranu, aktuálne dostupná verzia „Python 3.7“ nie je zatiaľ považovaná za plne stabilnú a naďalej prebieha overovanie funkčnosti a dodatočné úpravy. Finálna verzia by mala byť dostupná už čoskoro.

Navyše kvôli obmedzeniam v aplikáciách inštalovaných z Microsoft Store, vytvorené skripty nemusia mať plný prístup pre zápis do „zdieľaných lokácií“ ako napríklad priečinok TEMP či systémové registre. Na základnú prácu ale podľa všetkého zverejnený balíček postačuje.

Windows 10 si ukrojí časť disku, pre zabezpečenie funkčnosti

Windows 10 si už od najbližšej veľkej aktualizácie, teda tej jarnej „19H1“, začne na systémovom disku vopred vyhradzovať voľné miesto. O pripravovanej zmene v spôsobe, akým systém pracuje s diskom, informoval Microsoft prostredníctvom svojho technického blogu.

To, že systém si „ukrojí“ časť disku má svoje opodstatnenie a v konečnom dôsledku by to malo, aspoň podľa zverejneného popisu, používateľom iba pomôcť. Tento priestor totiž bude využívaný pre odkladanie dočasných súborov, aktualizácie, súbory potrebné pre kľúčové aplikácie i vyrovnávaciu pamäť.

Microsoft objasňuje, že bežne dochádza k situáciám, kedy používatelia na disku nemajú dostatok voľného priestoru potrebného napríklad pre nainštalovanie systémových aktualizácií, zabezpečenie kľúčových úloh systému alebo stabilné používanie aplikácií. Kvôli tomu následne dochádza k zbytočným problémom.

Tým, že si systém potrebný priestor vytvorí vopred, sa efektívne predíde nepríjemnostiam. Samotný proces by mal prebehnúť plne automatizovane, a to bez ohľadu na to, či používateľ na novú verziu Windows 10 inovuje alebo siahne po čistej inštalácii. Jednoducho pôjde o správanie systému, ktoré používateľ neovplyvní.

Očakáva sa, že zo začiatku si systém vyhradí približne 7 GB, no táto veľkosť sa bude dynamicky meniť, v závislosti od spôsobu ako sa so zariadením pracuje.

Presné podrobnosti, ani to, či budú zavedené nejaké limity, Microsoft nateraz neuvádza. Veľkosť „rezerovaného úložiska“ bude možné znížiť len čiastočne – odstránením nevyužívaných voliteľných súčastí systému a jazykových lokalizácií.

Vzhľadom na to, že používateľ nebude mať možnosť ako celé vyhradené miesto uvoľniť, je veľmi pravdepodobné, že nejaké to maximum bude predsa len zavedené. Nepotrebné súbory pritom budú pravidelne odstraňované, aby sa predišlo zbytočnému zvyšovaniu vyhradeného miesta.

Plánovanú novinku začali testovať členovia programu Windows Insider, ktorí používajú zostavu 18298 a novšiu. Do riadneho vydania jarnej aktualizácie zostáva ešte niekoľko mesiac, za tento čas sa ešte kde-čo môže zmeniť. Microsoft už teraz avizuje, že predvolenú veľkosť vyhradeného mieste môže ešte zmeniť. Závisieť to má hlavne od spätnej odozvy používateľov a testovacích dát.

Dostupné januárové opravné aktualizácie pre Windows 10

Ani v novom roku nedošlo k zmene v zaužívaných postupov, čo znamená, že aj druhý utorok januára prináša pravidelnú dávku opravných aktualizácií pre podporované operačné systémy Windows.

Hoci očakávania boli v prípade najnovšej verzie Windows 10, s takzvanou októbrovou aktualizáciou, pomerne vysoké, a predpokladalo sa, že uvidíme ďalekosiahly zoznam opravených nedostatkov, realita je značne odlišná.

„Kumulatívka“ s označením KB4480116, ktorej inštalácia posúva označenie zostavy na 17763.253, rieši podľa oficiálneho zoznamu len dvojicu veľmi špecifických nedostatkov týkajúcich sa skôr IT profesionálov, než bežných používateľov. Zvyšná časť sa venuje už len bežným bezpečnostným záplatám pre rôznorodé súčasti operačného systému.

  • Odstránená bezpečnostná zraniteľnosť v izolácii pre systém na vzdialené vykonávanie PowerShell príkazov. Po novom už navyše nebude možné používať vzdialený prístup pre PowerShell príkazy s inými ako administrátorskými účtami.
  • Rieši problém s nástrojom esentutl /p, ktorý pri použití na opravu poškodenej databázy Extensible Storage Engine spôsobil, že výsledkom bola prevažne prázdna databáza. ESE databáza tak bola poškodená a nebolo s ňou možné pracovať.
  • Bezpečnostné aktualizácie pre Microsoft Edge, Internet Explorer, platformu aplikácií a architektúry systému Windows,Windows MSXML, jadro systému Windows, úložiska a súborové systémy Windows, bezdrôtovú sieť systému Windows, skriptovací mechanizmus Microsoft, virtualizáciu Windowsu, Microsoft Jet Database Engine a Linuxový subsystém.

Lepšie na tom nie sú ani predošlé verzie Windows 10 – 1803 a 1709, pre ktoré je platný totožný zoznam opráv. Microsoft v súvislosti s aktualizáciami zverejnil aj prehľad známych problémov.

Po inštalácii najnovších opravných aktualizácií môže v aplikáciách tretích strán dochádzať k problémom s overením hotspotov. Tento nedostatok má byť vyriešený ešte počas januára.

Toto všetko dosiahla Xbox divízia v roku 2018

Hoci k oficiálnym číslam, ktoré nás zaujímajú asi najviac – objem predaných konzol rodiny Xbox One, ako sa skutočne darí konzole Xbox One X alebo presný počet aktívnych predplatiteľov služby Xbox Game Pass, sa v dohľadnej dobe nedostaneme, Microsoft sa v zhrnutí roka 2018 podelil aspoň o niekoľko relatívne zaujímavých údajov a dosiahnutých míľnikov.

  • V roku 2018 bolo do katalógu Xbox Game Pass pridaných celkovo 116 hier rôznorodých žánrov. Uvádza, že 53 hier pochádza z dielní nezávislých vydavateľov zapojených do programu ID@Xbox.
  • Program ID@Xbox v roku 2018 oslávil dvojicu veľkých míľnikov – jeho prostredníctvom sa do distribúcie dostala 1000. hra a hráči strávili pri hrách od malých vydavateľov cez 4 miliardy hodín.
  • Službu Xbox Game Pass pri uvedení na trh podporovalo 25 herných vydavateľstiev. K dnešnému dňu toto číslo narástlo na úctyhodných 65.
  • Počas roka bolo v deň ich celosvetového vydania do ponuky Xbox Game Pass pridaných 17 hier, vrátane kúskov ako Sea of Thieves, Laser League, State of Decay 2, Warhammer 2: Vermintide, Graveyard Keeper, Sinner: Sacrifice for Redemption a Forza Horizon 4.
  • Predplatitelia Xbox Game Pass trávili hraním hier o takmer 20% viac času než predtým. Narástol aj priemerný počet hier, ktoré si zahrajú, a to o 40%. Rovnako tak sa zvýšil aj ich záujem o hry mimo katalógu služby.
  • Microsoft počas roka odkúpil a pod svoje krídla pribral sedem veľkých herných vydavateľstiev kam spadajú Playground Games, Ninja Theory, Undead Labs, Compulsion Games, InXile Entertainment, Obsidian Entertainment a The Initiative.
  • Spätná kompatibilita bola rozšírená o viac ako 100 hier, čím sa ich celkový počet prehupol cez hranicu 550 kusov. Z tohoto počtu sa 57 teší vylepšeniam špecificky pre konzolu Xbox One X.
  • Medzi najpopulárnejšie hry na konzolách Xbox One sa tento rok zaradili Forza Horizon 4 a Sea of Thieves.
  • Spustené bolo medziplatformové hranie medzi konzolami Xbox One a Nintendo Switch vo „viacerých tituloch“. Špecificky je spomenutá dvojica Fortnite a Minecraft.
  • Ešte v januári 2018 sa streamovacia služba Mixer tešila z prekonania hranice 10 miliónov aktívnych používateľov, len aby sa tento počet počas nasledujúceho polroka zdvojnásobil.

Microsoft časť svojho príspevku venuje aj pohľadu na to, čo by mal priniesť rok 2019. V tomto ohľade ale spomína len niekoľko generických predpovedí a menuje zopár hier. Neuvádza tu žiadne prekvapivé plány ani sa nevyjadruje k témam, o ktorých by sme radi počuli.

  • Na rok 2019 je naplánované vydanie hier Crackdown 3, Ori and the Will of the Wisps, Gears 5, Gears Pop! a Minecraft: Dungeons.
  • Sea of Thieves dostane ďalšie rozšírenia.
  • Prezentované bude na čom presne pracujú zazmluvnené herné štúdia. Pokiaľ sa nič nezmení, dôjsť by k tomu malo na E3 2019.
  • ID@Xbox bude pokračovať v raste a vydávaní ďalších hier. Menovite sú spomenuté The Artful Escape of Francis Vendetti, Tunic a ATLAS.
  • Hry ako Anthem, Devil May Cry 5, Kingdom Hearts 3, Metro Exodus, Mortal Kombat 11, Resident Evil 2, The Division 2 a ďalšie, by mali byť vylepšené pre konzolu Xbox One X.
Náš tip
Microsoft chystá lacnejší model Xbox One S. Bez mechaniky, pod dve stovky

XboxDVR – jednoduché zdieľanie videí z Xbox One už aj pre smartfóny

Vytváranie snímok obrazovky a herných videí je na konzolách rodiny Xbox One veľmi jednoduché. Úplne iný príbeh je to však v momente, kedy ich chcete rýchlo a ľahko dostať napríklad do počítača pre ďalšiu úpravu.

Na pomoc prišla webová stránka XboxDVR, ktorá tento problém efektne vyriešila. Priamo zo svojho prehliadača môžete videá a screenshoty z Xbox Live profilu stiahnuť rovno do počítača, a tam už ich upravovať podľa potreby.

To ale zjavne nestačilo a XboxDVR teraz prichádza s bezplatnou aplikáciou pre Android a iOS. Hoci väčšina hráčov so záujmom o zdieľanie svojich herných zážitkov využije asi priamo web, tým menej náročným poslúži aj verzia pre smartfóny.

Čo sa týka jej používania, všetko je intuitívne. Po spustení vás aplikácia vyzve na zadanie svojho gamertagu, čím získate prístup k verejne zdieľaným videám a snímkam z Xbox Live profilu. Prípadne sa môžete cez tlačidlo v dolnej ponuke prekliknúť k obsahu, ktorý zdieľajú vaši Xbox Live priatelia.

Obsah môžete buď jednoducho stiahnuť do smartfónu, alebo ho zdieľať cez komunikačné aplikácie a klientov sociálnych sietí ako sú napríklad Discord, Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp a podobne.

Pred samotným zdieľaním alebo stiahnutím aplikácia umožní videá upravovať, no len v tom zmysle, že môžete skrátiť ich dĺžku a znížiť celkovú kvalitu. Akékoľvek čo i len trochu pokročilejšie možnosti by ste tu hľadali márne. Úprava videí ale nie je účelom tejto aplikácie, na to existuje kopa editorov.

Klient XboxDVR má používateľom zjednodušiť prenos obsahu z konzoly, čo rozhodne spĺňa. Tvorcovia ale už teraz plánujú pridať nové možnosti, ktoré sú dostupné na webe XboxDVR.com – napríklad vytváranie GIFov.

Klient XboxDVR je v obchodoch pre smartfóny zaradený pod názvom „Share Xbox Clips & Screenshots for Xbox DVR“, tak sa nezľaknite, ste na správnej adrese. Ešte malá rada na záver – pokiaľ v aplikácii žiaden obsah nevidíte a viete, že ste ho vytvorili, overte si nastavenia súkromia na svojej konzole.

Ján Adamec prebral pozíciu konateľa v Microsoft Slovakia

Kancelária spoločnosti Microsoft v Bratislave patriaca pod česko-slovenskú pobočku má nového konateľa. Ondřeja Novodvorského vystriedal od decembra Ján Adamec (52). Do Microsoftu Slovakia nastúpil v septembri 2018 na pozíciu Riaditeľa pre štátnu správu, v ktorej bude aj naďalej zodpovedný za starostlivosť o zákazníkov z oblasti verejného sektora.

„Lákala ma možnosť stať sa súčasťou jednej z najlepších IT firiem na svete a možnosť zúročiť predchádzajúce skúsenosti v pomoci zákazníkom v digitálnej transformácii a ich migrácii do cloudu,“ hovorí Ján Adamec.
Absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave má 25-ročnú skúsenosť z riadiacich pozícií v predaji biznis zákazníkom v spoločnosti Slovak Telekom. Podieľal sa na všetkých zásadných zmenách spoločnosti od predaja strategickému investorovi, cez integráciu pevných a mobilných služieb až po budovanie b2b segmentu, vrátane transformácie na plnohodnotného ICT poskytovateľa. Ján Adamec vo voľnom čase rád cestuje a fotografuje, pred nástupom do Microsoftu osem mesiacov cestoval po svete od Japonska po Island.

Tieto hry z ponuky Xbox Game Pass by ste mali vyskúšať | Doplnené

Herný katalóg služby Xbox Game Pass ponúka obrovské množstvo hier pre Xbox One, ako aj vybrané tituly vydané pre Xbox a Xbox 360, ktoré sú vďaka vyššiemu výpočtovému výkonu súčasnej konzolovej generácie mierne vylepšené, či už po stránke plynulosti alebo vizuálu. Hoci predplatitelia majú skutočne z čoho vyberať, niekoľko titulov jasne stojí v popredí a dali by sa označiť za “hry, ktoré sa oplatí vyskúšať”.

Náš tip
Ako si bezplatne vyskúšať službu Xbox Game Pass, a ako zrušiť predplatné?

Ako jasný favorit medzi strieľačkami hrdo stojí najnovší počin ikonickej série Gears of War s názvom Gears of War 4. Okrem príbehovej kampane neúnavných vojakov bojujúcich o záchranu ľudstva sa o hodiny zábavy postarájú režimy pre viacerých hráčov Horde a Versus, ktoré naplno preveria vaše bojové skúsenosti a prácu so zbraňou pri neľútostných súbojov na život a na smrť. Hra navyše spadá do iniciatívy Xbox Play Anywhere a okrem konzol Xbox One si ju tak zahráte aj na počítačoch so systémom Windows 10.

Priaznivci postapokalyptických dobrodružstiev a kritikmi i hráčmi obľúbenej série Fallout by rozhodne nemali vynechať titul Fallout 4. Rozsiahly otvorený svet spolu s prepracovaným príbehom a symbiózou strieľačky s RPG prvkami predstavujú skvelú kombináciu, pri ktorej potulkami po vojnou zničenej Zemi strávite desiatky hodín.

Poriadnu dávku akcie v postapokaliptickom svete na vás vybalí aj ambiciózna akcia Metro Last Light Redux inšpirovaná knihami od Dmitryho Glukhovského. Temný svet zničený jadrovou vojnou je plný nástrah, ktorým sa chtiac-nechtiac musíte so zbraňou v ruke postaviť. Tešiť sa môžete na kvalitný príbeh  so silnou atmosférou, pekné vizuálne spracovanie a poriadnu dávku akcie. Siahnuť môžete aj po kúsku Metro 2033 Redux.

Pokiaľ hľadáte poriadne akčné dobrodružstvo v živom online svete, siahnuť by ste mali po hre The Division. Napriek rozpačitým začiatkom sa z tejto hry vďaka intenzívnej práci vývojárov pretavenej do viacerých aktualizácií stal kúsok, ktorý stojí za vyskúšanie a dnes má ešte stále čo ponúknuť. Či už sa pustíte do bojov o záchranu zvyšku ľudskej populácie sólo alebo v kooperácii, alebo sa rozhodnete zatočiť s odpadlíkmi z radu agentov, The Division vás po stránke obsahu nenechá v štichu.

Hľadať životne dôležité suroviny v otvorenom svete, popritom ako musíte odolávať nájazdom krvilačných zombíkov a zároveň budovať základňu pre zabezpečenie prežitia apokalypsou zasiahnutých ľudí budete v novinke State of Decay 2. Prežitie ľudstva je prioritou, a nakoľko sa nástrahami nešetrí, namiesto prechádzky ružovou záhradou, vás čakajú poriadne krušné chvíle. Vďaka príslušnosti k iniciatíve Xbox Play Anywhere môžete plynulo prechádzať medzi hraním na konzole a počítači.

Bláznivé spojenie pretekárskych áut s futbalom, a inými loptovými hrami, sa o neviazanú zábavu postará v hre Rocket League. Dostať loptu do súperovej brány vo veľkej rýchlosti a jazde plnej adrenalínu i akrobacie nemusí byť až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Hra vyniká aj prekvapivo kvalitne spracovaným medziplatformovým režimom, kedy sa zábave môžete oddávať po boku hráčov na konzolách Xbox One, Nintendo Switch i na počítačoch so systémom Windows, Mac OS, ba dokonca aj Linuxom. Ak patríte k fanúšikom závodných hier, vyskúšať by ste mali aj DiRT Rally.

Priaznivci “budovateľských” simulátorov si na svoje prídu v kúsku Cities Skylines, kde postupne budú zveľaďovať a rozširovať svoje mesto i infraštruktúru, aby tak vytvorili svet nevídaných rozmerov. Okrem pvkov, ktoré preveria vašu stratégiu a schopnosti plánovať, môžete naplno prejaviť svoju kreativitu, no popritom všetkom musíte riešiť nejeden náročný problém.

Z podobného súdka, no skôr pre mladšie ročníky, pochádza nedávny prírastok známej, až priam kultovej, série – Zoo Tycoon:Ultimate Animal Collection. Kúsok po kúsku tu budete svoju predstavu ideálnej zoologickej záhrady pretavovať na skutočnosť, pri budovaní gigantického biznisu pritom nesmiete zabúdať na potreby návštevníkov ani zvierat, aby vás vidina veľkých peňazí nezlákala na zlé chodníčky plné nepoctivosti. Aj tento kúsok hrdo hlási svoju príslušnosti k iniciatívne Xbox Play Anywhere.

Pre mladých hráčov, ale aj tých, ktorí vyrastali na plošinovkách ako Mario a Crash Bandicoot, by jasnou voľbou mala byť hra Super Lucky’s Tale.

Super Lucky

Medzi hŕstkou hier z pôvodnej konzoly Xbox vyčnieva titul Star Wars: Knights of the Old Republic, značne prepracovaný vďaka “mágii” súčasnej generácie konzoly Xbox One. Nezabudnuteľná klasika spadajúca do legendárneho univerza Hviezdnych vojen stojí za vyskúšanie aj dnes a predplatitelia služby Xbox Game Pass by si ju nemali nechať ujsť.

Ďalšou kultovou záležitosťou z čias nie tak dávno minulých je Elder Scrolls IV: Oblivion, považovaná za jednu z najlepších hier pre Xbox 360. Rozsiahly príbeh plný úloh prepletený s fantasy svetom čaká len na vás. Za skúšku svojí aj kvalitne spracovaný remaster ďalšej hernej klasiky – Devil May Cry 4 Special Edition.

Sea of Thieves

Z novších hier by ste opomenúť nemali ani pirátske dobrodružstvá na otvorených vodách v hre Sea of Thieves, ktorá pri vydaní vyvolala poriadny rozruch a medzičasom sa dočkala množstva vylepšení a nového obsahu. Ak patríte k fanúšikom univerza Halo, poteší vás Halo V:Guardians, ako aj netradičná stratégia Halo Wars 2.

V neposlednom rade stoja za zmienku aj dobrodružstvá známej archeologičky Lary Croft. Hra Rise of the Tomb Raider ponúka pohľad do začiatkov tejto hernej ikony. Do pozornosti dávame aj menej známu adventúru so silným príbehom Oxenfree.

Doplnené január 2019

Za ostatné mesiace v hernom katalógu služby Xbox Game Pass pribudla priam záplava hier, pričom o kvalitný materiál núdza rozhodne nebola. Stručne preto pridávam ďalšie tipy na zaujímavé a vydarené hry, ktoré by vám ako predplatiteľom tejto služby ujsť rozhodne nemali.

Príbehovku Life is Strange by rozhodne mali vyskúšať všetci priaznivci epizodických hier. Pre fanúšikov akcie boli nedávno pridané kúsky ako nesmrteľná strieľačka Doom, battle royal hra PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS či Wolfenstein: The New Order alebo sci-fi akcia Quantum Break. K tomu sa pripojili ešte stealthovky Hitman a Sniper Elite 4.

Opomenúť netreba ani horovku Outlast, zombie masaker Dead Island, vychytenú bojovku Mortal Kombat X, najnovší prírastok populárnej závodnej série Forza Horizon 4, plošinovku Ori and the Blind Forest: Definitive Edition alebo kolekciu Halo: The Master Chief Collection. Ak patríte k fanúšikom žánru RPG, sadnúť by vám mohol kúsok Ashen.

Od 10. januára si svoje miesto v katalógu nájde aj dvojica Just Cause 3Aftercharge. Obidve sa oplatí vyskúšať.

Xbox Game Pass časom dorazí na „všetky zariadenia“, zjavne to začne počítačmi

Služba Xbox Game Pass je tu s nami takmer dva roky. Za túto dobu sa dočkala množstva vylepšení ako napríklad okamžitá dostupnosť hier vydávaných pod hlavičkou Microsoft Studios, sprievodná aplikácia, ale hlavne záplava kvalitných hier.

Len nedávno dokonca pribudla aj podpora takzvaného predbežného sťahovania hier. Nové hry vďaka tomu bude možné do konzoly stiahnuť s niekoľkodňovým predstihom, ešte pred tým, než sú oficiálne dostupné.

Hranie teda môže začať okamžite v deň ich vydania, samozrejme, za predpokladu, že nedôjde k vydaniu nejakej tej masívnej opravnej aktualizácie. Medzi prvé hry, ktoré budú predbežné sťahovanie podporovať, patrí dvojica Crackdown 3 a Ori and the Will of the Wisps.

Aj takéto prídavky službe Xbox Game Pass pomohli vyrásť zo škaredého káčatka v nádhernú labuť s pevnou pozíciou na konzolách Xbox. A tým to nekončí.

Hoci už teraz je niektoré hry z ponuky možné hrať aj na počítačoch s Windows 10, už čoskoro by sme sa mali dočkať výraznej expanzie služby mimo konzolového sveta.

Phil Spencer, šéf hernej divízie Microsoftu, počas nedávneho vystúpenia na konferencii Barclays jednak prezradil, že službu už teraz aktívne využívajú milióny predplatiteľov, no trochu sa rozhovoril aj o smere, akým sa bude uberať v blízkej budúcnosti.

Práve tu uviedol, že Xbox Game Pass časom dorazí na „každé zariadenie“, a práve rozšírenie na nové typy zariadení pre firmu prinesie mohutný nárast predplatiteľov.

„Vytvorili sme Xbox Game Pass, začalo to na konzolách, dorazí to na počítače a časom aj na každé zariadenie. Momentum, ktoré sme nabrali medzi zákazníkmi na Xboxe, používame na podporu ďalšieho rastu služby Xbox Game Pass. Z dlhodobého pohľadu sa na tento biznis model pozeráme v merítku miliárd zákazníkov, nie miliónov ako je to v prípade tradičného predaja hier,”  povedal Phil Spencer.

To, že sa Microsoft skutočne chce ubrať týmto smerom a svoju službu dostať na viacero typov zariadení, majú potvrdzovať aj predošlé vyjadrenia Satyu Nadellu.

Ten pri prezentovaní finančných výsledkov Microsoftu nadhodil, že herný katalóg Xbox Game Pass bude postupne rozšírený aj na počítače. Práve v radoch počítačových hráčov chce firma zjavne nájsť ďalšie stovky miliónov zákazníkov a posilniť tak silu celkovej značky Xbox.

Náš tip
Ako si bezplatne vyskúšať službu Xbox Game Pass, a ako zrušiť predplatné?

Najnovší Windows 10 postihla dvojica ďalších chýb, hapruje FLAC i zabudovaný admin

Začiatkom roka bola v súvislosti s najnovšou verziou Windows 10, teda tou s „Októbrovou aktualizáciou“, používateľmi nahlásená dvojica nových, no tentokrát menej závažných problémov.

Prvý z nich spôsobuje chyby pri práci s formátom FLAC, kedy sa v systéme nezobrazujú všetky metadáta o súboroch, respektíve sú značne osekané. Okrem toho pri prehrávaní skladieb z playlistov v aplikáciách Groove Music a Windows Media Player dochádza k preskočeniu prvej minúty, prípadne k úplnému ignorovaniu kratších skladieb.

Druhá, tentokrát Microsoftom potvrdená, chyba spôsobuje deaktiváciu predpripraveného administrátorského účtu, pokiaľ bol používaný. V systéme je totiž štandartne prítomný administrátorský účet, ktorý ale nie je aktívny, keďže neslúži na bežné používanie. Identifikovaný problém by sa preto mal týkať len minimálneho počtu používateľov.

Chyba spôsobuje to, že pokiaľ používateľ tento účet aktivoval, po inštalácii najnovšej aktualizácie dôjde k jeho opätovnému vypnutiu. Ako dočasné riešenie do vydania riadnej opravy, ktorú máme očakávať koncom januára, je odporúčané overiť si, že v systéme existuje ešte minimálne jeden účet s administrátorskými oprávneniami, do ktorého sa dokážete prihlásiť.

Pokiaľ počas inovácie došlo k deaktivovaniu zabudovaného administrátorského účtu, a vy ho potrebujete, môžete ho opätovne aktivovať cez sekciu Správa počítača->Miestny používatelia a skupiny->Používatelia->Administrator, kde odkliknete políčko s popisom „účet je deaktivovaný“.

Už zajtra by sme sa mali dočkať tradičnej dávky opravných aktualizácií a bezpečnostných záplat pre podporované verzie Windows 10, preto je celkom možné, že opravený bude aspoň problém s podporou FLAC. Možno nás však Microsoft prekvapí a vyrieši aj problematického zabudovaného admina.

Windows 10 na jar: Prihlásenie mobilom aj odklad aktualizácií v edícii Home

Programátori pilne pracujú na ďalšej veľkej aktualizácii pre Windows 10, ktorá je plánovaná na jar tohto roka a zatiaľ ju poznáme len pod pracovným názvom „19H1“. Jej súčasťou bude samozrejme množstvo nových funkcií a možností, no aj menších vylepšení.

Postupne sa o nich dozvedáme čoraz viac, najmä vďaka testovacím verziám zverejňovaným prostredníctvom iniciatívy Windows Insider. Aj v rámci používania najnovšej testovacej verzie, respektíve zostavenia s označením 18309, si používatelia mohli všimnúť dvojicu zaujímavých vylepšení.

SMSky namiesto hesla

Prvým je prihlasovanie do Windows 10 cez Microsoft konto bez klasického hesla. To síce bolo čiastočne možné už teraz, napríklad využitím odtlačkov, „skenu“ tváre, obrázkového hesla či PIN kódu, no v každom z popísaných prípadov muselo byť k účtu pridelené aj klasické heslo. Nová možnosť, postavená na overovaní totožnosti prostredníctvom SMS kódov, to ale mení.

V praxi by to malo vyzerať približne tak, že účet bude viazaný čisto na telefónne číslo, kam budú doručované správy s vygenerovaným kódom. Telefónne číslo pritom slúži ako priama náhrada prihlasovacieho mena, doručený kód zase nahrádza heslo. Po prihlásení týmto spôsobom je následne možné pridať dodatočné spôsoby overovania totožnosti, bez nutnosti siahnuť po klasickom hesle.

Novinka zatiaľ prechádza testovaním, no vzhľadom na to, že Microsoft v tejto súvislosti píše o svojej snahe eliminovať klasické heslá pri zachovaní vysokej úrovne bezpečnosti, to vyzerá tak, že na jar už pôjde o bežnú vec.

Pozastavenie aktualizácií pre Windows 10 Home

Druhým, o niečo atraktívnejším, vylepšením má byť väčšia kontrola nad inštaláciou aktualizácií pre Windows 10 v edícii Home. Pokiaľ nedôjde k zmene, tak sa domáci používatelia konečne dočkajú oficiálnej a priamočiarej cesty ako dočasne odložiť inštaláciu systémových aktualizácií.

Priamo v systémových nastaveniach pre službu Windows Update má pribudnúť prosté tlačidlo „Pozastaviť aktualizácie“, podobné tomu, ktoré dnes poznáme z edície Windows 10 Pro. Nateraz to ale vyzerá tak, že pôjde o menšie víťazstvo. Zatiaľ čo „profi edícia“ umožňuje aktualizácie odložiť až o 35 dní, v popise z Windows 10 Home figuruje len 7-dňový odklad.

Po uplynutí „doby pozastavenia“ je podľa dostupných informácií navyše nutné nainštalovať všetky, v tom čase, dostupné aktualizácie. Až následne má používateľ možnosť automatické aktualizácie opätovne pozastaviť. Hoci ide skôr len o čiastkové riešenie, aj táto možnosť používateľov určite poteší a do značnej miery im pomôže.

Týždeň vo väčšine prípadov predstavuje dostatok času na to, aby Microsoft vydal opravy najvážnejších problémov, ktoré sa v predošlej aktualizácii mohli objaviť. Navyše, pokiaľ by to bolo skutočne nutné, v kombinácii s neoficiálnymi riešeniami, sa dá doba odkladu pekne predĺžiť.

Microsoft by chcel predĺžiť životnosť batérií v notebookoch, má na to patent

Zariadenia s batériou, najmä notebooky, dnes pre značnú časť používateľov z hľadiska spôsobu používania predstavujú priamy ekvivalent stolových počítačov. To znamená, že väčšinu času ich, bez ohľadu na aktuálny stav nabitia batérie, majú pripojené k nabíjačke.

To však z pohľadu efektívnosti a celkovej životnosti nemusí byť práve najideálnejšie. Do prostredia tejto problematiky sa nedávno rozhodla vstúpiť aj spoločnosť Microsoft, ktorá chce situácii aspoň čiastočne pomôcť svojim pomerne jednoduchým riešením – akýmsi režimom pre ochranu batérie.

Pokiaľ by bolo zariadenie s batériou dlhodobo používané vyššie spomínaným spôsobom, automatické prepnutie do režimu Battery Protection Mode, ktorý by limitoval maximálnu možnú úroveň nabitia batérie, by podľa všetkého malo pomôcť.

Microsoft na takúto technológiu vlastní patent už od roku 2017, no podrobnosti sa na svetlo sveta dostali až teraz. To, či a v akej miere ho pretaví v realitu, je otázne. Je totiž celkom možné, že riešenie, ktoré tento patent popisuje, bude zhodné s tým, čo od októbra 2018 nájdeme vo vybraných zariadeniach rodiny Surface.

Rovnako tak je ale možné, že softvérová funkcia Battery Protection Mode bude v dohľadnej dobe bežnou súčasťou operačného systému Windows 10. Ako to dopadne ukáže až čas. To, že si technologické spoločnosti nejaké riešenie patentujú vonkoncom neznamená, že aktívne začnú s jeho skutočným nasadením. No dúfať v to môžeme.

Náš tip
Vedci z divízie Microsoft Research chcú znížiť spotrebu batérie pri hraní na smartfónoch

Týchto 30 hier pribudlo v ponuke Xbox Game Pass za ostatné 3 mesiace

Na to, aké novinky pribudli v službe Xbox Game Pass, sme sa naposledy pozreli ešte koncom októbra. Keďže Microsoft ponuku rozširuje každý mesiac, za ostatnú dobu sa predplatitelia samozrejme tešia z množstva dodatočných prírastkov. Navyše počas predošlých troch mesiacov oznámenia o nových hrách pribúdali aj viackrát mesačne.

Už november bol pomerne plodný, katalóg hier sa tu rozrástol o 11 kúskov, na čele s triom PUBG, Sniper Elite 4 a Sheltered. Nasledoval december, ktorý začínal skromne s dvojicou Mutant Year Zero a Strange Brigade, no okamžite sa rozbehol a pridal k tomu ďalšiu 11-ku hier.

A keďže hier zjavne nie je nikdy dosť, rozbehnutý kolos nevykazuje znaky spomalenia ani počas januára. S prísľubom, že niekoľko hier nás tento mesiac ešte dobehne, bola ohlásená expanzia programu Xbox Game Pass o 6 titulov, na čele s lukratívnym Just Cause 3 a epickou príbehovkou Life is Strange.

Microsoft si svoje prezentácie síce efektívne kúskoval, no keď sa to spočíta, za predošlé tri mesiace predplatiteľom služby Xbox Game Pass priniesol tri desiatky hier.

Okrem toho, už teraz ohlásil niekoľko ďalších hier, ktoré uvidíme v blízkej budúcnosti. Konkrétne, no bez dátumu pridania, spomenul Crackdown 3, The Good Life, Supermarket Shriek, Ori and the Will of the Wisps, Pathologic 2, VoidBastards a Secret Neighbor.

November

  • Agents of Mayhem
  • Grip: Combat Racing
  • MXGP3
  • Olli Olli 2 XL Edition
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds
  • Rise and Shine
  • Sheltered
  • Sniper Elite 4
  • The Gardens Between
  • Thomas Was Alone
  • Thief of Thieves

December

  • Ashen
  • Below
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice
  • Kingdom Two Crowns
  • Life is Strange Complete Season
  • Life is Strange: Before the Storm
  • Mortal Kombat X
  • Mutant Year Zero
  • Ori and the Blind Forest
  • Pro Evolution Soccer 19
  • Shadow Warrior 2
  • Spintires: Mudrunner
  • Strange Brigade

Január

  • Life is Strange 2: Part 1
  • Ark: Survival Evolved
  • Farming Simulator 17
  • Absolver – od 7. januára
  • Just Cause 3 -od 10. januára
  • Aftercharge – od 10. januára
Náš tip
Ako si bezplatne vyskúšať službu Xbox Game Pass, a ako zrušiť predplatné?

MS-DOS 1.25 a 2.0 nájdete na GitHube ako open source

Originálne zdrojové kódy pre MS-DOS vo verziách 1.25 a 2.0 sú od septembra 2018 voľne dostupné cez GitHub. Microsoft ich týmto spôsobom, pod voľnou licenciou MIT (OSI), zverejnil už druhýkrát. Pôvodne to bolo ešte v roku 2014 v spolupráci s Múzeom počítačovej histórie (Computer History Museum).

Na GitHub sa ich spoločnosť rozhodla pridať pretože ako uvádza, týmto spôsobom je jednoduchšie nájsť, čítať a odkazovať na ne, než keď boli dostupné len v pôvodnom archívnom formáte.

Zverejnené kódy budú zachované v pôvodnej podobe, koniec-koncov, zverejnené boli pre referenčné účely a jednoduchý pohľad na to, ako to vyzeralo v začiatkoch operačných systémov. Nie na to, aby sa takmer štyri dekády starý systém zrazu začal opäť vyvíjať.

Akékoľvek požiadavky na úpravy a vylepšenia preto budú ignorované. Microsoft ale podporuje každého, kto si chce trošku zaexperimentovať, avšak repozitár si na tieto účely musí „forknúť“. Potom si už môže vykonávať akékoľvek úpravy mu len napadnú.

Na technickom blogu, kde bol tento krok oznámený, sa nachádza aj niekoľko zaujímavostí súvisiacich s týmto historickým systémom a jeho zverejnením.

  • Kompletný zdrojový kód pre MS-DOS 1.25 a 2.0 bol napísaný v assembleri 8086.
  • Zdrojový kód prvého vydania 86-DOSu je datovaný k 29. decembru 1980.
  • Kód MS-DOS verzie 1.25 je datovaný k 9. máju 1983 a pozostáva len zo 7 zdrojových súborov, vrátane pôvodného príkazového riadka – COMMAND.ASM.
  • Podstatne sofistikovanejší MS-DOS 2.0 bol vydaný 3. augusta 1983. Pozostáva zo 100 ASM súborov.
  • Súčasťou zverejnených zdrojových kódov je aj zaujímavá dokumentácia (.TXT, .DOC). Mnohé z nich stoja za prečítanie, rovnako tak ako množstvo z komentárov v zdrojovom kóde.

MS-DOS 1.25 a 2.0 – odkaz na GitHub

Náš tip
Microsoft za 7,5 miliardy dolárov odkúpil GitHub

Dostupný Firefox pre Windows 10 na ARM, v experimentálnej verzii

Mozilla sa v ostatnej dobe poriadne rozhýbala. Najskôr sa objavili informácie, že prehliadač Firefox bude upozornenia zobrazovať priamo v Centre akcií, následne v rovnakom duchu prisľúbila upraviť poštového klienta Thunderbird a okrem toho všetkého, začala s aktívnou úpravou Firefoxu priamo pre platformu ARM64.

Podľa dostupných informácií ide vôbec o prvý prehliadač tretej strany, ktorý bude natívne podporovaný vo Windows 10 pre ARM. Pozitívom tejto správy je to, že pri používaní Firefoxu na takzvaných „Always Connected“ počítačoch už nebude nutné využívať emuláciu.

Vďaka nej je síce možné spúšťať väčšinu tradičných aplikácií, no svoju daň si to vyberá na používateľskom zážitku, ktorému táto „dodatočná hardvérová réžia“ podkopáva nohy. Windows 10 pre ARM teraz získal aplikáciu vytvorenú priamo pre seba a jej používanie by preto malo byť podstatne svižnejšie, než doteraz.

Má to ale menší zádrheľ. Firefox pre ARM je dostupný vo verzii Nightly, čo je nestabilné zostavenie určené na testovanie a vývoj. Zatiaľ ešte nejde o oficiálne vydanie prvej stabilnej verzie.

Mozilla navyše upozorňuje, že v tomto prípade treba byť obzvlášť obozretný, nakoľko dostupné sú nateraz len rané verzie, ktoré neprešli ani automatizovaným testovaním. Zaručene sa preto objavia nejaké problémy. Tie môžu používatelia nahlásiť a pomôcť tak prácam na finálnej verzii, určenej už pre každodenné používanie.

Windows 10 ARM obmedzenia

Mimochodom natívnu verziu pre ARM v nejakej podobe dostane aj najpopulárnejší Chrome. V akom stave sa nachádzajú práce zatiaľ nebolo špecifikované. Zástupca spoločnosti Qualcomm koncom októbra prezradil len toľko, že sa na tom pracuje a výsledok by sme mali vidieť pravdepodobne niekedy v druhej polovici tohto roka.

Na zdrojovom kóde sa podieľajú aj programátori z Microsoftu, čo má celkom logiku. Spojením čipov od Qualcommu a softvéru z dielne Microsoftu odštartoval pozvoľný nástup „Always Connected“ počítačov. Duo teraz aktívne pracuje na tom, aby tomuto projektu vytvorili čo najlepšie zázemie pre úspech.

2 klasické „hitmanovky“ dorazia na Xbox One v remastrovanej podobe

Holohlavý likvidátor neželaných osôb, Agent 47, sa dočká opätovného vydania existujúcich titulov v úprave pre súčasnú konzolovú generáciu. Ohlásená kolekcia pozostáva z dvojice hier Hitman: Blood Money a Hitman: Absolution. Tie doteraz boli na Xbox One dostupné len vďaka programu spätnej kompatibility.

Tentokrát ale klasické duo dostane viacero príznačných vylepšení, aby si ho fanúšikovia mohli vychutnať vo všetkej paráde. Herné štúdio IO Interactive v oficiálnom vyhlásení píše všeobecne, že „hráči si budú môcť tieto hry vychutnať v 4K a 60FPS„. Avšak je pravdepodobné, že to bude splnené len v prípade výkonnejších konzol Xbox One X, nie celej rodiny Xbox One.

Medzi ohlásené vylepšenia patria:

  • 4K rozlíšenie a 60 FPS
  • Zvýšené rozlíšenie textúr
  • Vylepšené textúry
  • Supersampling
  • Podpora upscalingu
  • Zvýšenie kvality tieňov a rozlíšenia zrkadiel
  • Vylepšené správanie svetla
  • Upravené ovládanie pre plynulý herný zážitok

Kolekcia Hitman HD Enhanced Collection pre konzoly Xbox One a PlayStation 4 bude dostupná od 11. januára. Napriek tomu, že ide prakticky len o dvojicu starších titulov v nových šatách, predajná cena bola stanovená na 60€.

Surface je kľúčovou súčasťou Microsoftu, pripravované vraj aj webkamery

Panos Panay v rozhovore pre Independent prezradil, že hardvérové produkty Surface majú pevnú pozíciu v aktuálnej stratégii Microsoftu. Napriek kostrbatému začiatku sa dnes tešia značnej popularite, najmä v USA, kde sa firme vďaka nim dokonca podarilo prehupnúť medzi päťku najväčších výrobcov počítačov.

To, čo bolo pred rokmi ešte nemysliteľné, sa pomaly mení na realitu. Firma, ktorá je najznámejšia vďaka svojmu pôsobeniu na poli softvéru, si postupne ukrajuje čoraz väčší kus „hardvérového koláča“.

Je preto celkom logické, že do rodiny Surface budú naďalej investované nemalé zdroje. Panay bez najmenšieho zaváhania potvrdil, že Surface nikam neodchádza a súčasťou trhu bude ešte poriadne dlhú dobu. Zdôraznil tým, že nejde len o nejaký dočasný „výstrelok“.

„Nejde len o kľúčovú časť našej stratégie a centrum našej pozornosti, je to aj kľúčová časť toho, ako vytvárame produkty. Je dôležité, aby toto zaznelo. Je pre mňa dôležité, aby som to povedal,” uviedol v rozhovore Panay.

Priznal však, že nie každý produkt, do ktorého sa Microsoft pustí, dopadne podľa predstáv. Príkladom je biznis so smartfónmi, no aj z tohto neúspechu vzišlo množstvo ponaučení pre budúcnosť.

Bez toho, aby v rozhovore prezradil bližšie podrobnosti, avizoval, že výskum a vývoj zariadení nového typu a kategórií neustále prebieha. V blízkej budúcnosti sa teda môžeme tešiť na nové, spočiatku možno trochu neštandardné, hardvérové produkty.

Takto vyzeral „prototyp“ prvého produktu Surface. V skutočnosti nejde o fungujúce zariadenie, ale o kúsky plastu, kartónu a lepiacej pásky. Toto prvotné stelesnenie niekdajšej vízie má už sedem rokov.

Webové kamery Surface?

Vyzerá to tak, že za vyhlásením o nových hardvérových príležitostiach sa skrývajú existujúce plány, na základe ktorých v „redmondskej kuchyni“ už teraz vznikajú reálne produkty.

Už počas minulého roka sme mohli pozorovať určitú expanziu. Rozširovanie obzorov bolo materializované do slúchadiel Surface Headphones a nedávne informácie prezrádzajú, že ďalším produktom v poradí by mali byť webkamery s vysokým rozlíšením.

Panay to naznačoval už pri predstavení Surface Hub 2, kde prítomnú webovú kameru označil za niečo, čo môže firmu inšpirovať pre budúcnosť. S informáciami o tom, že táto potenciálna možnosť nabrala reálne kontúry vyrukoval koncom decembra portál Thurrot.

Ten bližšie uvádza, že ísť by malo o celú rodinu so zameraním na 4K rozlíšenie a autentifikačné možnosti Windows Hello. Pripravované majú byť ekvivalenty pre biznis prostredia aj pre domáceho používateľa.

Produkty vyvíjané pod kódovým označením „Bari“ majú pracovať so zariadeniami, kde je prítomný Windows 10, ale aj s konzolou Xbox One. V obidvoch prípadoch má fungovať možnosť pre bezpečné prihlásenie používateľa tým, že kamera zosníma jeho tvár. Bližšie informácie sa vraj dozvieme už počas tohto roka.

HoloLens 2 vraj uvidíme v druhom štvrťroku, s čipom od Qualcommu

Prvej generácii okuliarov HoloLens pre rozšírenú realitu ťahá už na štyri roky a príchod pokračovateľa rodu je stále v nedohľadne. Microsoft síce prípravu „HoloLens 2“ otvorene potvrdil, no  k detailom sa doteraz vyjadril len veľmi vlažne.

Na oficiálnom blogu prezradil, že druhá generácia bude obsahovať samostatný koprocesor pre výpočty súvisiace s potrebami umelej inteligencie. Cieľom je do headsetu zabudovať dostatok výpočtového výkonu pre náročné úlohy ako napríklad rozpoznávanie obrazu, či zvuku, bez toho, aby sa musel spoliehať na odosielanie dát pre ich externé spracovanie.

Druhou informáciou, ktorá pochádza priamo z Microsoftu, je to, že nová verzia HoloLens bude využívať riešenia Project Kinect for Azure, teda kombináciu pokročilého senzoru pre snímanie priestoru s rôznymi prvkami umelej inteligencie z portfólia Azure AI.

Vo všeobecnosti sa od druhej verzie, koniec-koncov ako pri väčšine produktov, očakávajú menšie rozmery, lepšie pohodlie pri nosení, vyššia výdrž batérie a výpočtový výkon, ako aj rozšírené pozorovacie uhly. Toto sú samozrejme všeobecné predpoklady, ktoré by inžinieri mali splniť.

Čo sa týka termínu uvedenia, firma si to necháva pre seba. Napriek tomu sa na túto tému celkom často objavujú správy z „dobre informovaných zdrojov“. Tie najnovšie zverejnil portál Petri, ktorý tvrdí, že druhú verziu HoloLens uvidíme niekedy koncom druhého štvrťroka 2019.

Pôvodne sa síce ako pravdepodobný termín predstavenia skloňoval začiatok tohto roka, no medzičasom mali v Microsofte naraziť na nešpecifikované problémy a termín posunúť.

Web Petri ešte uvádza, že druhá generácia vyvíjaná pod kódovým označením „Sydney“ bude podstatne lacnejšia, než momentálne dostupný model. Ako hlboko pod 3000 dolárovú úroveň sa pritom dostaneme, už nekonkretizuje.

Hololens ako Always Connected PC

Viacero zdrojov zase malo pre portál Neowin potvrdiť, že srdcom pre „HoloLens 2“ bude čipset Snapdragon 850 Mobile Compute Platform. Ten poháňa aj produkty ako Lenovo Yoga C630 a Samsung Galaxy Book2. Ak to bude skutočne tak, nový HoloLens bude patriť do kategórie „Always Connected PC“, čo znamená prítomnosť vecí ako instantné zapnutie a zabudovaná LTE konektivita.

Web ďalej uvádza, že operačný systém bude postavený na projekte Windows Core OS. V skratke to znamená, že by išlo o modernizovanú verziu Windows 10 zbavenú zastaraných a pre tento typ zariadenia nepotrebných prvkov a funkcií.

Náš tip
Windows Core OS je ambicióznym plánom Microsoftu ako spraviť Windows 10 plne modulárnym

Životná púť Windows 10 Mobile sa tento rok zjavne končí

Pokiaľ sa nič nezmení, v decembri 2019 príde aj ten malý počet zostávajúcich používateľov Windows 10 Mobile o softvérovú podporu pre svoje smartfóny. Aktívny vývoj pre „mobilnú desiatku“ bol ukončený už dávno, blížiaci sa koniec podpory preto v praxi znamená asi toľko, že Microsoft prestane opravovať zistené nedostatky – chyby a bezpečnostné zraniteľnosti.

Posledná opravná aktualizácia na smartfóny s najnovšou vydanou verziou Windows 10 Mobile, Fall Creators Update, dorazí 10. decembra 2019. Práve tento termín predstavuje deň celkového konca podpory a formálne ukončenie životnej púte Windows 10 Mobile. Od toho momentu budú smartfóny takpovediac vydané napospas osudu.

To, že by v systéme do decembra pribudla nejaká nová funkcia je už len naivnou predstavou. Tešiť sa môžeme akurát tak z toho, že naše obľúbené smartfóny, ktorých sa nevieme alebo nechceme zbaviť, nás budú počas najbližších mesiacov sprevádzať v relatívne dobrej kondícii.

Ukončenie technickej podpory samozrejme neznamená to, že náhle končíme a z milovanej Lumie sa zo dňa na deň stane ťažítko na papier. Smartfóny bude možné používať naďalej, no vzhľadom na dlhodobý vývoj bude používateľský zážitok už len degradovať.

Na druhú stranu, pokiaľ ste to s nejakou tou Lumiou, alebo iným kúskom, vydržali až doteraz, tak konečná pre vás nastane asi až vtedy, keď váš vreckový spoločník odíde do povestného „kremíkového nebíčka“.

Náš tip
Joe Belfiore: Nové funkcie a hardvér pre Windows 10 Mobile nie sú v centre našej pozornosti